
Först och främst, välkommen till Oderland! I den här guiden ska vi gå igenom hur våra system hänger ihop och hur du kommer igång med ett webbhotellkonto hos oss.
Vi har två olika kontrollpaneler som du behöver känna till, Kundavdelningen (ditt kundkonto hos oss) och cPanel. Vi har skrivit följande artikel om vad som skiljer dem åt, men kortfattat kan man säga att Kundavdelningen är där du hanterar sådant som rör dina uppgifter som kund hos oss (beställningar, fakturor, kontaktuppgifter etc) och cPanel är navet för själva webbhotellkontot (där du lägger upp hemsidor, e-postkonton, databaser osv).
Kundavdelningen – ditt kundkonto

Inne på Kundavdelningen hanterar du alltså mestadels sådant som rör ditt kundkonto hos oss. Vanliga saker man gör inne på Kundavdelningen inkluderar:
- Uppdatering av kontaktuppgifter – om du flyttar eller om företaget byter kontaktperson kan det korrigeras.
- Betalning av fakturor – vi erbjuder stöd för betalningar via bankkort, Paypal, Swish och bankgiro. Alla onlinebetalningslösningarna kan du använda via Kundavdelningen.
- Nedladdning av fakturakopior – om du tappat bort en faktura och revisorn jagar dig om det så löser du det via Kundavdelningen.
- Uppsättning av extrakontakter (exempelvis fakturakontakter) – om ni har en fakturaavdelning på företaget eller använder en bankgirocentral eller liknande kan du skapa en fakturakontakt för detta. Har ni någon som är tekniskt ansvarig kan ni skapa en teknisk kontakt med inloggningsmöjligheter.
- Inloggning på cPanel för webbhotellkonton – enklaste sättet att logga in på cPanel är via Kundavdelningen, även om det finns andra vägar in också.
- Uppgraderingar av tjänster – ibland räcker inte tjänsten man har till utan man behöver uppgradera med mer utrymme eller bättre prestanda.
- Nedgraderingar av tjänster – det kan även vara tvärtom, att man behöver mindre utrymme eller lägre prestanda, då kan man nedgradera sin tjänst istället.
- Uppsägningar av tjänster och domäner – om du har ett webbhotellkonto sedan tidigare som du inte behöver längre kan du avsluta det enligt instruktionerna här.
Kundavdelningen innehåller även de registrarsfunktioner som behövs för att hantera vissa delar av de domännamn som är köpta genom oss:
- Val av DNS-servrar för domänerna – välj våra om du vill kunna styra DNS-inläggen via cPanel (se nedan).
- Ändringar av ägaruppgifter för domäner (whois-uppgifter) – om du vill överlåta en domän behöver du i många fall uppdatera whoisinformationen.
- Hämtning av EPP-koder för domänflyttar – för att flytta domäner till andra registrarer behöver du en EPP- eller AUTH-kod, här ser du hur du gör.
cPanel – ditt webbhotellkonto

cPanel å andra sidan är kontrollpanelen som utgör och styr över själva webbhotellkontot. Här styr du allt som rör själva webbhotellkontot som sådant, exempelvis:
- Skapa e-postkonton – du kan ha ett obegränsat antal e-postkonton per webbhotellkonto! När e-postkonton sedan är skapade kan du sätta upp dem i mailklienter (eller nå dem via webbmailen) enligt vår interaktiva guide.
- Skapa vidarebefordrare för e-post – antalet vidarebefordrare du kan sätta upp är också obegränsat.
- Hantera DNS-inlägg för domäner som är upplagda på kontot – DNS-inläggen styr varthän domänen pekar, både vad gäller webbtrafik och e-post.
- Lägga till fler domännamn på kontot – du kan koppla på hur många domäner som helst på ett och samma webbhotellkonto, tänk bara på att domänerna och webbhotellkontot måste ha samma ägare.
- Skapa underdomäner till domäner på kontot – på varje domän kan du skapa ett obegränsat antal underdomäner.
- Installera CMS (till exempel WordPress) på kontot – vår enklicksinstallerare Softaculous som beskrivs i guiden erbjuder över 400 olika CMS och andra webbappar som man kan installera efter behov.
- Hantera mappar/filer – du måste inte använda FTP för att komma åt filerna på kontot.
- Ordna SSL-certifikat för domäner/hemsidor på kontot – du vill ha https på alla dina hemsidor och med gratiscertifikat från Let’s Encrypt går det snabbt och automatiskt.
- Skapa databaser – många hemsidesystem kräver databaser, och det kan du ordna med utan problem.
Det finns en mycket stor mängd andra funktioner inne på cPanel. Om något är oklart kring hur du använder dem, tveka inte att gå igenom våra övriga guider eller kontakta vår support för mer handgriplig vägledning.