1. Hem
  2. Avtal & fakturering
  3. Hur uppgraderar/nedgraderar jag mitt webbhotellkonto?

Hur uppgraderar/nedgraderar jag mitt webbhotellkonto?

Ibland vill man upp- eller nedgradera sitt webbhotellkonto eller annan tjänst hos oss. Det kan hända att man vuxit ur sin nuvarande tjänst och vill ha en större, eller så har man skalat ner sin verksamhet och vill gå till något lite mindre. Att byta avtal på detta sätt är inga problem och vi beskriver här hur du gör båda sorternas ändringar.

Uppgradera

Om du är nöjd med tjänsten du har idag och enbart behöver mer lagringsutrymme kan du uppgradera till en Large-variant av samma kontotyp. Behöver du ännu mer utrymme går det att välja till Large x2, x3 osv. Varje ”Large-steg” ger dig ytterligare 100 GB utrymme på kontot.

För att uppgradera ditt webbhotellkonto behöver du först logga in på Kundavdelningen på vår hemsida. Mer information om hur du loggar in på Kundavdelningen hittar du här.

Du betalar bara mellanskillnaden när du uppgraderar. Alltså kostnaden för tjänsten du uppgraderar till minus så mycket som tiden som gått på nuvarande tjänst och avtalsperiod är värd.

När du är inne på Kundavdelningen gör du så här för att beställa en uppgradering:

  1. Klicka på Tjänster ute till vänster.
  2. Klicka sedan på texten Hantera ute till höger om det konto du vill uppgradera.
    Hantera tjänst
  3. Du ska nu ha ett antal flikar högst upp på sidan, klicka på fliken Hantera Produkt och sedan Uppgradera.


  4. Välj sedan det paket du vill uppgradera till och klicka Välj Produkt. Så snart vi mottagit betalning för din uppgraderingsorder kommer ditt konto att uppgraderas med automatik.

Nedgradera

Om du vill nedgradera ditt webbhotellskonto till ett mindre paket eller till ett FreeDNS-konto kan du göra det genom att skicka in en begäran från din kundavdelning.

För att göra det behöver du först logga in på din kundavdelning via oderland.se och sedan följa instruktionerna nedanför:

  1. Klicka på Tjänster ute till vänster.
  2. Sedan behöver du klicka på texten Hantera till höger om ditt konto.
    Hantera tjänst
  3. Längst upp på sidan finns nu ett antal flikar, klicka på Hantera Produkt -> Nedgradera.


  4. I följande fält beskriver du vilken tjänst du vill nedgradera till och om du vill att denna nedgradering ska ske vid Slutet av betalningsperioden eller Omedelbart.


  5. När du har kontrollerat den angivna informationen och valt när nedgraderingen ska utföras kan du bekräfta dina val genom att klicka på Begär nedgradering.

När du skickar in din förfrågan om nedgradering kommer ett automatiskt mail skickas ut till dig. I mailet kan det se ut som att en uppsägning lagts in, men den biten kan du bortse ifrån.

Hjälpte den här guiden dig?

Relaterade guider

Behöver du mer hjälp?
Kan du inte hitta lösningen på ditt problem? Då kan du kontakta oss via e-post, chatt och telefon!
Kontakta oss