1. Hem
  2. Inloggning & kontaktuppgifter
  3. Hur lägger jag till ytterligare kontakter på mitt kundkonto?

Hur lägger jag till ytterligare kontakter på mitt kundkonto?

Att lägga till ytterligare kontakter på ett kundkonto kan vara bra av flera anledningar och för flera syften:

  • Fakturakontakt – om du vill att våra fakturor ska gå ut till någon ytterligare än den som står som huvudkontakt på kundkontot, eller till en annan postadress (till exempel en bankgirocentral) än den som står på huvudkontakten.
  • Underkonto – kontakt med möjlighet att logga in och hantera kundkontot.

Oavsett vilken typ av extrakontakt man önskar lägga till så görs det på samma sätt, vilken roll extrakontakten sedan får avgörs av vilka e-postinställningar och rättigheter man ställer in.

Lägga till en ny kontakt

För att lägga till en ny kontakt på kundkontot, följ dessa instruktioner:

  1. Börja med att logga in på Kundavdelningen.
  2. I menyn till vänster, gå in på Mitt konto under Konto.
  3. Gå in på fliken Hantera kontakter.
  4. Under Välj kontakt, se till att valet Lägg till ny kontakt är valt.Välj kontakt
  5. Fyll i alla fält i formuläret. Alla är obligatoriska frånsett fältet för ev. organisationsnamn samt adress 2.
  6. Tryck sedan på Spara ändringar-knappen längst ner.Spara ändringar

Din extrakontakt är nu sparad men har inga rättigheter på kundkontot och kommer inte heller få några av de mail som skickas ut till kontoägaren.

Ordna en fakturakontakt

Om du lagt in ett Peppol-ID för e-fakturering på ditt kundkonto kommer huvudkontaktens uppgifter stå på fakturan oavsett om du skapat och valt en fakturakontakt eller ej.

För att ställa in extrakontakten du precis skapat enligt ovan som fakturamottagare behöver du ge kontot några rättigheter enligt följande:

  1. Inne på sidan för Hantera kontakter, se till att välja kontakten du nyligen skapat vid Välj kontakt.Välj fakturakontakten
  2. I rutan Epostinställningar en bit ner, kryssa i rutan vid Fakturameddelanden - Fakturor & påminnelser.Fakturameddelanden
  3. Klicka på Spara ändringar-knappen.Spara ändringar

Om du bara vill att en kopia av fakturan ska skickas till den här kontakten är du nu klar. Om du däremot vill att fakturakontaktens uppgifter ska stå på fakturan behöver du utföra några ytterligare steg.

  1. Klicka på fliken Mina uppgifter högst upp.
  2. I fältet Fakturakontakt väljer du den kontakt du precis skapat.
    Välj din fakturakontakt
  3. Om du inte vill att betalningsbekräftelser ska skickas ut till fakturakontakten (eller övriga kontakter), kryssa i rutan för detta.
    Skicka endast betalningsbekräftelse till huvudkontakten och ej andra kontakter.
  4. Tryck sedan på Spara ändringar längst ner.

Ställa in ett underkonto

Om du istället vill att din nyskapade kontakt ska bli ett underkonto som ska kunna administrera samt få ut allmän information om tjänsterna på kundkontot etc behöver du istället kryssa i den eller de övriga rutorna som motsvarar informationen som kontakten ska få ta del av.

Observera att om kontakten ska kunna ställas in som ett underkonto så måste e-postadressen på kontakten inte finnas upplagd på något annat kundkonto eller som ett underkonto på något annat kundkonto.

  1. Inne på sidan för Hantera kontakter, se till att välja kontakten du nyligen skapat vid Välj kontakt.Välj teknisk kontakt
  2. För att kontakten ska ha möjlighet att logga in på Kundavdelningen, kryssa i rutan under Aktivera underkonto.
    Aktivera underkonto
  3. Välj de rättigheter kontakten ska ha på kundkontot under Rättigheter samt ange ett lösenord som används för inloggningen. Tänk på att välja ett starkt lösenord för underkontot.
    Rättigheter för underkontot

Tänk på att rutorna Se produkter & tjänster, Utför enkel inloggning och Se & hantera lösenord måste vara ikryssade för att underkontot ska kunna logga in på cPanel via enklicksinloggningen.

Observera att enklicksinloggning till cPanel för ett underkonto endast fungerar om du har en webbhotellkontotjänst hos oss, inte på Agency-tjänster eller Managed Server.

  1. I rutan Epostinställningar en bit ner, kryssa i de inställningar som är relevanta för kontakten ifråga (några eller alla, baserat på vilken information kontakten ska få ta del av).
    inställningar för teknisk kontakt
  2. Klicka på Spara ändringar längst ner.
    Spara ändringar
Hjälpte den här guiden dig?

Relaterade guider

Behöver du mer hjälp?
Kan du inte hitta lösningen på ditt problem? Då kan du kontakta oss via e-post, chatt och telefon!
Kontakta oss