1. Home
  2. E-post & App Suite
  3. Hur vidarebefordrar jag e-post?

Hur vidarebefordrar jag e-post?

Om du vill att mailen för en e-postadress skall skickas vidare till en annan e-postadress så kan du ställa in detta med Vidarebefordrare i cPanel eller i webbmailen. (Denna funktion kallas ibland alias eller mailalias eller liknande.)

Om du planerar att vidarebefordra e-post till en e-postadress hos Google (t.ex. till en @gmail.com-adress) bör du läsa denna artikel först.

Via cPanel

  1. Börja med att logga in på cPanel, vi har en guide här som visar hur du gör det.
  2. Inne på cPanel klickar du sedan på ikonen Vidarebefordrare i kategorin E-post.
  3. Du får nu möjlighet att lägga till vidarebefordrare, antingen enskillda eller för hela domäner, vi går igenom båda när nedan.

Vanlig vidarebefordring

  1. Klicka på Lägg till vidarebefordring.
    Lägg till vidarebefordring
  2. På den här sidan behöver du fylla i den mailadress du vill vidarebefordra från och till vilken mailadress allting ska vidarebefordras. I fältet Adress att vidarebefordra skriver du bara in det innan @ i din mailadress, sedan väljer du domänen undertill. I fältet Vidarebefordra till e-postadress skriver du in den mailadress du vill vidarebefordra mailen till.

Du kan sätta upp så samma vidarebefordrare skickar vidare mailen till flera e-postadresser, antingen genom att lägga till vidarebefordrarna en och en, eller skriva in flera mailadresser i fältet Vidarebefordra till e-postadress separerade med kommatecken.

  1. Under Avancerade Alternativ hittar du lite fler inställningar, t.ex. kan du vidarebefordra mailen till ditt standardkonto eller pipea dom till ett program, eller helt enkelt ta bort mailen utan att returnera något felmeddelande. De här alternativen behöver du inte röra om du inte vet att är någon av dessa funktioner som du vill använda.
  2. När du är nöjd med de inställningar du valt kan du skapa vidarebefordringen via knappen Lägg till vidarebefordrare längst ner i formuläret.

Domänvidarebefordring

Domänvidarebefordrare skickar vidare inkommande e-post till motsvarande e-postadress på domänen man valt som mål, så till exempel mail till exempel.se vidarebefordras till motsvarande adress på exempel2.se.

Observera att domänvidarebefordrare endast vidarebefordrar e-post som skickas till adresser som inte finns uppsatta som e-postkonton och/eller autosvar sedan tidigare.

Så om domänen exempel.se är uppsatt att vidarebefordra till exempel2.se kommer mail till hej@exempel.se bara skickas vidare till hej@exempel2.se om hej@exempel.se inte finns som e-postkonto och/eller autosvar sedan tidigare.

  1. Klicka på Lägg till vidarebefordring för en domän.
    Lägg till domänvidarebefordrare
  2. Välj domän i rullgardinsmenyn (1), skriv in domänen som mailen ska vidarebefordras till i fältet för detta (2). Tryck därefter på Lägg till vidarebefordring för en domän-knappen (3).
    Lägg t ill en ny domänvidarebefordrare

Via webbmailen

  1. Börja med att logga in på webbmailen genom att gå till dindomän.se/webmail. Du får byta ut dindomän.se mot det domännamn som kommer efter @ i din mailadress.

Du kan inte ställa in vidarebefordrare via App Suite, utan du måste använda den webbmail som ingår som en del av cPanel. Surfa till dindomän.se/webmail för att hamna rätt.

  1. Inne på webbmailen klickar du sedan på din mailadress högst upp till höger och sen Vidarebefordrare.

Om du blir direkt inloggad på Roundcube, så menyn på bilden ovan inte syns, klicka först på Webmail Home-knappen ute till vänster. Därefter kan du komma åt menyn enligt bilden ovan.

  1. Sedan kan du följa instruktionerna från och med steg 3 i avsnittet Via cPanel -> Vanlig vidarebefordring här ovanför eftersom det ser exakt likadant ut.
Hjälpte den här guiden dig?

Relaterade guider

Behöver du mer hjälp?
Kan du inte hitta lösningen på ditt problem? Då kan du kontakta oss via e-post, chatt och telefon!
Kontakta oss