1. Hem
  2. Flytta till Oderland
  3. Hur flyttar jag till er från annat webbhotell? (generell guide)

Hur flyttar jag till er från annat webbhotell? (generell guide)

Om du inte vill genomföra flytten på egen hand så erbjuder vi också flytthjälp mot konsultarvode (450 kr exl moms per påbörjad halvtimma). Om du är intresserad av det så behöver du maila oss på support@oderland.se så kan vi ta det vidare därifrån.

En flytt av hemsida/mail/domän behöver utföras i flera steg. Här nedanför kommer vi gå igenom hur du kan flytta alla tre med minimal nertid.

  1. Om du inte redan har gjort det behöver du beställa en webbhotelltjänst hos oss så att du har något att flytta till.
  2. För att minimera nertiden behöver du hos din nuvarande DNS-leverantör sänka TTL på de DNS-inlägg som ska pekas om mot servern hos oss. Vi rekommenderar att du sänker till 300 vilket gör att en ompekning tar 5 minuter. Notera vad det tidigare TTL värdet var. Om du inte bryr dig om nertid kan du hoppa över det här steget.
  3. Om du har ett webbhotellkonto hos oss sedan tidigare så behöver du lägga till domännamnet för din hemsida på det kontot om du inte redan har gjort det. Vi har en guide här som visar hur du gör det.
  4. Du behöver nu på webbhotellkontot hos oss skapa de mailkonton som du ska flytta. Vi har skrivit instruktioner här som visar hur du skapar ett mailkonto.
  5. Ta en kopia av din hemsida. Om du använder t.ex. WordPress eller Joomla kan du göra det med ett verktyg som heter Akeeba Backup. Det finns liknande lösningar för de flesta CMS-system så om du inte använder WordPress eller Joomla borde du kunna hitta en lösning som fungerar för dig med lite sökande på Google.
  6. När du har en kopia av din hemsida behöver du lägga upp den på webbhotellkontot hos oss. Tänk på att filerna för hemsidan ska ligga i domännamnets dokumentrot. Om domännamnet är huvuddomän så är dokumentroten public_html. Om det är en Tilläggsdomän kan du se vilken dokumentrot domänen har inne på cPanel.
  7. Om du vill förbereda hemsidan så att den fungerar så fort ompekningen har slagit igenom så skulle du kunna göra en temporär ompekning i hosts-filen på din dator. På så sätt kan du komma åt hemsidan som finns hos oss utan att faktiskt peka om domännamnet hos din DNS-leverantör. Det finns en guide här som beskriver hur du redigerar din hosts-fil. IP-adressen du ska peka domänen mot kan du hitta inne i cPanelen eller i Kundavdelningen. På så sätt kan du se till så att hemsidan fungerar hos oss innan du gör den riktiga ompekningen.
  8. Om du i steg 2 valde att sänka TTL-tiden för de DNS-inlägg som ska pekas om behöver du nu se till så att du har väntat ut föregående TTL. T.ex. om TTL-tiden var 3600 och du sänkte till 300, då behöver du vänta en timma från och med den tidpunkt som du gjorde ändringen innan den nya TTL-tiden börjar gälla. Om du har väntat ut den föregående TTL-tiden eller om du valde att inte sänka TTL så kan du nu gå vidare till nästa steg.
  9. Nu kan du hos din nuvarande DNS-leverantör peka om din hemsida samt mail mot servern hos oss. IP-adressen du ska peka hemsidan mot hittar ni i er cPanel eller i er Kundavdelning. För mail så behöver ni ändra MX pekarna för domänen till våra som är mx1.oderland.com, mx2.oderland.com, mx3.oderland.com och mx4.oderland.com. Dessa kan ha valfri prioritet så länge dom alla har samma. Tänk också på att om du pekar om mail så ska inga gamla MX pekare finnas kvar. Om du inte vet hur man gör ompekningar så behöver du vända dig till din nuvarande DNS-leverantör.
  10. Din hemsida samt mail ska börja peka mot servern hos oss inom 5 minuter om du valde att sänka TTL-tiden till 300. Om du inte valde att sänka den kommer ompekningen ta upp till så lång tid som den nuvarande TTL-tiden är för de DNS-inlägg som du ändrade i föregående steget. TTL-tiden behöver löpa ut innan du går vidare till nästa steg.
  11. Om du använder ett mailprogram för att läsa mail kommer du behöva lägga till dina mailkonton på nytt men den här gången med de inloggningsuppgifter som du har hos oss. Om du inte vet vilka inställningar du borde använda kan du här på supportportalen söka efter namnet på ditt mailprogram för att se om vi har en guide för hur du gör inställningarna i det.
  12. Om det finns gamla mail hos din föregående leverantör som du vill flytta över så har vi en separat guide för det som visar hur du gör.
  13. Du kan nu begära en flytt av domännamnet till oss samt ett byte till våra namnservrar utan risk för att det påverkar hemsidan eller din mail. Vi har en guide här som visar hur du beställer en domänflytt.

Hjälpte den här guiden dig?

Relaterade guider