1. Hem
  2. Flytta till Oderland
  3. Hur flyttar jag Joomla med Akeeba Backup?

Hur flyttar jag Joomla med Akeeba Backup?

I den här guiden kommer vi gå igenom hur du med Akeeba Backup kan flytta en hemsida som är byggd med Joomla från en annan leverantör till ett webbhotellkonto hos oss.

Skapa en backup

  1. Först måste du ladda ner och installera Akeeba Backup på din hemsida. Det finns en version av Akeeba Backup som kostar pengar men i det här fallet räcker det med gratisversionen. Du kan ladda ner Akeeba Backup här.
  2. Installera nu Akeeba Backup i din Joomla-installation. Om du inte vet hur man gör det kan du följa Joomlas egna dokumentation som går igenom processen.
  3. När installationen är klar behöver du klicka på Komponenter -> Akeeba Backup.
  4. Nu bör Akeeba fråga Let Akeeba Backup configure itself? Svara ja på det genom att klicka på den störa gröna knappen där det står Configuration Wizard.
  5. När den är färdig ska det ha dykt upp en stor blå knapp där det står Backup Now, klicka på den.
  6. Klicka sedan på Backup now igen om backuptagningen inte startade.
  7. När den har jobbat färdigt behöver du klicka på Manage Backups.
  8. Nu behöver du klicka på den gröna knappen som heter Download ute till höger. Akeeba kommer varna dig om att du inte borde ladda ner backuper via webbläsaren, du kan klicka dig förbi dom varningarna. Backupen ska nu finnas sparad på din dator.

Packa upp med Kickstart

  1. Du behöver nu ladda ner senaste versionen av Akeeba Kickstart. Kickstart är det program som kommer extrahera din backupfil på webbhotellkontot hos oss.
  2. Logga nu in på cPanel på ditt webbhotellkonto hos oss.
  3. Om du inte redan har lagt till domännamnet som din hemsida använder på webbhotellkontot hos oss så behöver du göra det nu. Vi har en guide här som visar hur du gör det. Notera vilken dokumentrot du väljer när du skapar Tilläggsdomänen.
  4. Om domänen redan fanns tillagd på webbhotellkontot antingen som huvuddomän, Alias eller Tilläggsdomän så behöver du nu (om du inte redan vet det) ta reda på vilken dokumentrot som domänen använder. Huvuddomäner och Alias är alltid kopplade till public_html-mappen vilket är domänens dokumentrot. Tilläggsdomäner kan ha vilken dokumentrot som helst, du kan se exakt vilken dokumentrot ett domännamn använder inne på cPanel -> Tilläggsdomäner. Den här guiden som går igenom hur du ändrar dokumentroten kommer leda dig till rätt ställe.
  5. När du vet vilken dokumentrot ditt domännamn använder kan du gå vidare till nästa steg.
  6. Nedanstående steg involverar en del jobb i cPanels filhanterare. Om du inte vet hur Filhanteraren fungerar rekommenderar vi att du har följande guide öppen samtidigt som du går igenom de kommande punkterna.
    1. Börja med att öppna Filhanteraren i cPanel.
    2. Ladda där upp filen kickstart-core-X.zip som du tidigare laddade ner.
    3. Markera nu filen du precis laddade upp och klicka sedan på Extrahera för att packa upp den. Du behöver inte redigera sökvägen som de extraherade filerna ska sparas i.
    4. Ladda nu upp den backupfil som du laddade ner i slutet på det föregående avsnittet.
  7. Om du inte redan har pekat om ditt domännamn mot servern hos oss så skulle du kunna göra en temporär ompekning i hosts-filen i din dator. På så sätt kan du komma åt hemsidan som finns hos oss utan att faktiskt peka om domännamnet hos din DNS-leverantör. Det finns en guide här som beskriver hur du redigerar din hosts-fil. IP-adressen du ska peka domänen mot kan du hitta inne på Kundavdelningen.
  8. När du har gjort ompekningen behöver du i din webbläsare gå till adressen dindomän.se/kickstart.php. Då ska du komma till en sida som har rubriken Akeeba Kickstart Core X.
  9. I steg nummer 1 som heter Select a backup archive behöver du vid Archive file välja din backupfil, den borde börja med site-.
  10. Några andra inställningar ska inte behövas. Klicka nu på Start längst ner.

Installation med Angie

  1. Klicka på Run the Installer när extraheringen är färdig.
  2. Nu kommer ett program som heter Angie starta och den kommer guida den igenom installationen av din hemsida. Angie kommer nu göra en check som ser till så att installationen kan genomföras utan problem. Om den hittar något kritiskt problem kommer det visas ett rött felmeddelande. Om du inte ser det röda felmeddelandet kan du gå vidare till nästa steg även om du får vissa varningar.
  3. Nästa steg heter Database Restoration. Om du inte redan har gjort det behöver du nu skapa en databas som du kan göra återställningen till. Vi har en guide här som visar hur du gör det.
  4. När du har skapat en tom databas behöver du i Angie ange följande uppgifter:
    • Database type: MySQLi
    • Database server and hostname: localhost
    • Username: Det användarnamn som du valde när du skapade databasanvändaren i cPanel.
    • Password: Det lösenord som du valde när du skapade databasanvändaren.
    • Database name: Det databasnamn som du valde när du skapade databasen.
  5. Övriga inställningar kan du lämna som de är, gå nu till nästa sida.
  6. Du ska nu vara på steget som heter Site Setup. Gå igenom den information som är angiven i varje fält, om något ser fel ut ändra det i så fall. Ändra inte någon inställning som du inte vet vad den gör, standardinställningarna borde fungera.
  7. På nästa steg behöver du bara följa instruktionerna som står på sidan vilket är stäng den nuvarande fliken och gå tillbaka till fliken med Kickstart där du kan klicka på knappen Clean up.
  8. Flytten av själva hemsidan är nu färdig och du kan fortsätta med t.ex. ompekning av ditt domännamn. Rekommenderar att du läser den här guiden om du är osäker på vad nästa steg är.

Hjälpte den här guiden dig?

Relaterade guider