1. Hem
  2. Flytta till Oderland
  3. Hur flyttar jag en domän till er?

Hur flyttar jag en domän till er?

Om du ska flytta en domän mellan kundkonton hos oss kan du inte använda metoden som beskrivs i den här guiden. Då behöver du göra en överlåtelse.

Observera att domännamn och hemsida är två olika saker. Din hemsida kommer inte automatiskt flyttas till oss bara för att du flyttar ditt domännamn till oss. Mer information om hur du flyttar din hemsida till oss finns i den här guiden.

Domänflytt

För att överföra en domän till oss behöver du ta reda på domänens EPP-kod (kallas också EPP-nyckel, auth-ID, auktoriseringskod, transfer token eller auktorisationskod – kärt barn har många namn). En sådan kod kan du få från din nuvarande registrar. När du har EPP-koden kan du påbörja flytten.

  1. Börja med att gå till den här sidan och skriv sedan in det domännamn du vill flytta. Klicka på Flytta-knappen nedanför sökningen till höger om det domännamn du skrivit in och ange EPP-koden för domänen i textrutan för detta. Klicka sedan på Bekräfta-knappen.


  2. Domänen läggs nu till i din kundvagn. Om du inte vill beställa registrering eller flytt av andra domännamn, rulla till botten av sidan och klicka på Fortsätt.

  3. Du får nu antingen registrera dig som ny kund, eller logga in om du har ett kundkonto sedan tidigare. Är du redan inloggad på Kundavdelningen, kontrollera uppgifterna som visas (så du är inloggad på rätt konto).

Tänk på att ägaruppgifterna på domänen (den så kallade whois-informationen) i vissa fall ändras till de uppgifter som står på det kundkonto du loggar in på eller skapar när beställningen läggs. Detta gäller bland annat .com-, .net- och .jobs-domäner. Domäner på toppdomänerna .se, .nu och .org behåller den gamla ägarinformationen efter flytt.

  1. Kontrollera uppgifterna i sammanställningen, välj betalningsmetod om det är en kostnad förknippad med domänflytten, kryssa i att du godkänner vårt användaravtal och klicka på Slutför beställning-knappen.

Hur lång tid själva domänflytten sedan tar varierar från toppdomäner till toppdomän. För mer information, se gärna här.

Det kostar pengar att flytta vissa toppdomäner eftersom de förnyas samtidigt som de flyttas. Tänk på att en domänflytt som kostar påbörjas först när vi registrerat betalningen.

När domänen flyttas ändrar vi inte automatiskt domänens namnservrar. DNS-inlägg från de nuvarande namnservrarna kopieras inte heller till våra automatiskt.

Om du vill kunna hantera dina DNS-inställningar hos oss efter flytten behöver du byta till våra namnservrar. Det kan du göra när flytten till oss är klar. För hjälp med att ändra namnservrarna kan du följa vår guide.

Misslyckad domänflytt

Om EPP-koden/auktoriseringskod som angavs när flytten beställdes var felaktig eller hann att löpa ut innan den användes får du ett e-postmeddelande om att domänflytten misslyckades och att du har möjlighet att försöka igen med en ny kod. Du hämtar ut den nya koden från domänens nuvarande registrar precis som tidigare.

I e-postmeddelandet finns en direktlänk till domänens sida på Kundavdelningen hos oss där du kan ange den nya koden. Sidan går även att nå direkt via Kundavdelningen genom att gå till Domäner under Tjänster i menyn till vänster.

Du når nu hanteringssidan för domäner som hanteras via oss. Klicka på Alla Domäner överst för att se alla dina domännamn.

Klicka sedan på Visa till höger om den aktuella domänen.

Väl inne på domänens administrationssida ser du en informationsruta om att domänflytten inte kunde slutföras. Klicka på Slutför domänflytt där.

Klicka sedan på knappen Uppdatera EPP-kod och ange korrekt EPP-kod för domänflytten.

Om den nya koden godkänns får du en bekräftelse via e-post om att domänflytten kunde påbörjas/utföras – ha i åtanke att olika toppdomäner tar olika lång tid att flytta.

Hjälpte den här guiden dig?

Relaterade guider

Behöver du mer hjälp?
Kan du inte hitta lösningen på ditt problem? Då kan du kontakta oss via e-post, chatt och telefon!
Kontakta oss