1. Hem
  2. Flytta till Oderland
  3. Hur flyttar jag en domän till er?

Hur flyttar jag en domän till er?

This article is also available in enEnglish

Om du ska flytta en domän mellan kundkonton hos oss kan du inte använda metoden som beskrivs i den här guiden. Då behöver du göra en överlåtelse.

Observera att domännamn och hemsida är två olika saker. Din hemsida kommer inte automatiskt flyttas till oss bara för att du flyttar ditt domännamn till oss. Mer information om hur du flyttar din hemsida till oss finns i den här guiden.

Domänflytt

För att överföra en domän till oss behöver du ta reda på domänens EPP-kod (kallas också auth-ID, auktoriseringskod, transfer token eller auktorisationskod – kärt barn har många namn). En sådan kod kan du få från din nuvarande registrar. När du har EPP-koden kan du påbörja flytten.

  1. Börja med att gå till den här sidan och skriv sedan in det domännamn du vill flytta där samt den tillhörande EPP-koden. Klicka sedan på Lägg i kundvagnen.
    Ange domän och EPP-kod för flytt
  2. Kontrollera EPP-koden. Tänk även på informationen som framgår på sidan – DNS-servrarna (namnservrarna) för domänen kommer inte ändras i och med flytten utan du behöver själv ändra dessa när flytten är klar. Beroende på vilken toppdomän domänen du vill flytta har kan du behöva kryssa i olika alternativ om att du godkänner registryts avtal etc.

    Kontrollera eventuella inställingar för domänen

    Klicka på Fortsätt när du är klar.
  3. Om du inte redan är kund hos oss behöver du nu fylla i dina kontaktuppgifter. Om du redan är kund kan du istället klicka på Befintlig kund? Logga in här! och där logga in på ditt kundkonto för att slutföra ordern.
    Logga in om du redan är kund

Hur lång tid själva domänflytten sedan tar varierar från toppdomäner till toppdomän. För mer information, se gärna här.

Det kostar pengar att flytta vissa toppdomäner eftersom dom förnyas samtidigt som dom flyttas, i vår prislista hittar du flyttpriserna för alla toppdomäner.

Misslyckad domänflytt

Om EPP-koden/auktoriseringskod som angavs när flytten beställdes var felaktig eller hann att löpa ut innan den användes får du ett e-postmeddelande om att domänflytten misslyckades och att du har möjlighet att försöka igen med en ny kod. Du hämtar ut den nya koden från domänens nuvarande registrar precis som tidigare.

I e-postmeddelandet finns en direktlänk till domänens sida på Kundavdelningen hos oss där du kan ange den nya koden. Sidan går även att nå direkt via Kundavdelning genom att gå till Domäner -> Mina domäner i menyn till vänster och sedan klicka på Hantera till höger om den aktuella domänen.

Väl inne på domänens administrationssida har du ett textfält där du kan ange den nya EPP-koden och bekräfta handlingen genom att klicka på Försök igen med ny EPP-kod.


Om den nya koden godkänns får du en bekräftelse via e-post om att domänflytten kunde påbörjas/utföras – ha i åtanke att olika toppdomäner tar olika lång tid att flytta.

Hjälpte den här guiden dig?

Relaterade guider

Behöver du mer hjälp?
Kan du inte hitta lösningen på ditt problem? Då kan du kontakta oss via e-post, chatt och telefon!
Kontakta oss