1. Hem
  2. Flytta till Oderland
  3. Hur flyttar jag en domän till er?

Hur flyttar jag en domän till er?

This article is also available in enEnglish

Om du ska flytta en domän mellan kundkonton hos oss kan du inte använda metoden som beskrivs i den här guiden. Då behöver du göra en överlåtelse.

Observera att domännamn och hemsida är två olika saker. Din hemsida kommer inte automatiskt flyttas till oss bara för att du flyttar ditt domännamn till oss. Mer information om hur du flyttar din hemsida till oss finns i den här guiden.

Domänflytt

För att överföra en domän till oss behöver du ta reda på domänens EPP-kod (kallas också auth-ID, auktoriseringskod, transfer token eller auktorisationskod – kärt barn har många namn). En sådan kod kan du få från din nuvarande registrar. När du har EPP-koden kan du påbörja flytten.

  1. Börja med att gå till den här sidan och skriv sedan in det domännamn du vill flytta. Klicka på Flytta-knappen nedanför sökningen till höger om det domännamn du skrivit in och ange EPP-koden för domänen i textrutan för detta. Klicka sedan på Bekräfta-knappen.


  2. Domänen läggs nu till i din kundvagn. Om du inte vill beställa registrering eller flytt av andra domännamn, rulla till botten av sidan och klicka på Fortsätt.

  3. Du får nu antingen registrera dig som ny kund, eller logga in om du har ett kundkonto sedan tidigare. Är du redan inloggad på Kundavdelningen, kontrollera uppgifterna som visas (så du är inloggad på rätt konto).

  4. Kontrollera uppgifterna i sammanställningen, välj betalningsmetod om det är en kostnad förknippad med domänflytten, kryssa i att du godkänner vårt användaravtal och klicka på Slutför beställning-knappen.

Hur lång tid själva domänflytten sedan tar varierar från toppdomäner till toppdomän. För mer information, se gärna här.

Det kostar pengar att flytta vissa toppdomäner eftersom de förnyas samtidigt som de flyttas. Tänk på att en domänflytt som kostar påbörjas först när vi registrerat betalningen.

Misslyckad domänflytt

Om EPP-koden/auktoriseringskod som angavs när flytten beställdes var felaktig eller hann att löpa ut innan den användes får du ett e-postmeddelande om att domänflytten misslyckades och att du har möjlighet att försöka igen med en ny kod. Du hämtar ut den nya koden från domänens nuvarande registrar precis som tidigare.

I e-postmeddelandet finns en direktlänk till domänens sida på Kundavdelningen hos oss där du kan ange den nya koden. Sidan går även att nå direkt via Kundavdelningen genom att gå till Domäner -> Mina domäner i menyn till vänster.

Klicka sedan på Hantera till höger om den aktuella domänen.

Hantera domän

Väl inne på domänens administrationssida har du ett textfält där du kan ange den nya EPP-koden och bekräfta handlingen genom att klicka på Försök igen med ny EPP-kod.


Om den nya koden godkänns får du en bekräftelse via e-post om att domänflytten kunde påbörjas/utföras – ha i åtanke att olika toppdomäner tar olika lång tid att flytta.

Hjälpte den här guiden dig?

Relaterade guider

Behöver du mer hjälp?
Kan du inte hitta lösningen på ditt problem? Då kan du kontakta oss via e-post, chatt och telefon!
Kontakta oss