Tyvärr råkar vi då och då ut för de som vill försöka lura våra kunder och andra genom att skicka ett fejk-mail som låtsas att komma från oss. Så kallat nätfiske.
Vi har idag (14 februari 2024) blivit uppmärksammade av några kunder att de fått ett nytt typ av sådant här mail med ämne Vi vill informera dig om att din senaste betalning inte är giltig. Utskicket berättar att det uppstått ett problem med en betalning och du uppges klicka på en länk för att slutföra betalningen.
Detta är fejk och felaktigt. Har du fått det här kan du kasta det i papperskorgen. Agera inte på det.
Vi tycker såklart det är tråkigt att det finns de som ägnar sin tid på att försöka lura våra kunder, och andra, på det här viset. Tyvärr är det vanligt på internet och vi kan inte skydda mot allt. Att vara uppmärksam och kritiskt granska utskick är det bästa sättet. I vår supportavdelning kan du lära dig mer om nätfiske.
Om du någonsin är tveksam är du alltid välkommen att kontakta oss, via mail, telefon eller chatt för att bekräfta om utskicket du fått är äkta.
Du känner igen att det är fejk på flera sätt.
Dels är inlägget på delvis dålig svenska. Avsändaradressen är även den felaktig, då eventuella mail gällande betalningar och fakturor alltid skickas från oderland.se. Observera även att från-fältet skriver ”Oderland.se A/S” vilket är felaktigt.
Utskicket saknar också information som vi hade haft. Hälsningen är ”Hej [e-postadress]”. I våra riktiga utskick har vi ditt namn, samt även med information om vilka tjänster utskicket berör.
Till sist ber vi dig, av säkerhetsskäl, aldrig klicka på en länk för att uppdatera dina uppgifter hos oss.
Så här ser ett exempel ut som vi noterat.
