Vi har hört från flera kunder att de fått ett mail som ser ut att komma från oss på Oderland. I mailet så står det att vi ”stött på ett faktureringsproblem” och du ombeds klicka på en länk för att logga in och uppdatera dina uppgifter.
Det här är inte korrekt. Får du det här utskicket bör du ta bort det och ignorera det.
Några kännetecken för att det här inte är ett riktigt utskick:
- Avsändaren är inte en mailadress @oderland.se eller @oderland.com.
- Det ser lite annorlunda ut än våra vanliga utskick. Använder en annan variant av logotypen, samt saknar viss övrig information.
- Adresserar dig med din e-postadress och inte ditt namn.
- Innehåller ingen information om din tjänst hos oss, eftersom avsändaren inte vet mer än din e-postadress.
- Språket är luddigt och innehåller konstig, irrelevant information.
Om du inte skulle betala en faktura i tid så kommer du att få en (eller flera) påminnelser. De ser ut så här:
Om du någonsin är orolig för om ett utskick är äkta som ser ut att komma från oss är du alltid välkommen att kontakta vår support.
I vår supportportal har vi en artikel som berättar mer om vad phishing/nätfiske är för något, samt hur du kan lära dig känna igen ett phishingmail.