- Du glömmer att utgå från dig själv och dina behov
- Stirra dig inte blind på priset – och tänk på helhetsbilden
- Snabbhet och upptid i all ära – men glöm inte säkerheten
- Underskatta inte behovet av en kompetent support
- Finns möjligheten att skala upp?
- Sist men inte minst – honorable mentions
Så undviker du de vanligaste misstagen när du ska välja (eller byta) webbhotell
Det här inspelet riktar sig främst till dig som antingen är helt ny i webbhotellsvängen eller som bara behöver en påminnelse: Vad är egentligen viktigt att ta reda på – och vilka är de vanligaste misstagen när du ska välja webbhotell, som vi ser är återkommande?
1. Du glömmer att utgå från dig själv
Att du läser det här innebär att du tagit fasta på det viktigaste: Gör din research. Ett bra sätt att göra det innefattar, bland annat, att jämföra relevanta alternativ, men också att besöka relevanta forum och diskussionstrådar. Att ta del av andras erfarenheter kan vara både berikande och nyanserande.
Det är dock lätt hänt att snöa in på en eller några enstaka detaljer; att fastna i en tråd där kravspec, kritik och teknikaliteter från första början skiljer sig från din situation.
Vad som fungerat för din näste, behöver inte vara det bästa för dig. Vad är oddsen att det du tar del av går att helt applicera på din situation?
Hur du undviker det: Våga prioritera
Det ter sig enkelt, men glöm inte vad just du letar efter. Kritiska glasögon: på.
Jämförelse är relevant och ett viktigt steg, men innan du gör det bör du bestämma (och våga prioritera!) vad som är viktigast för dig:
- Snabb responstid är viktigt för de allra flesta – men vilken resursnivå räcker för dig?
- Är säkerhet och GDPR viktigt eller till och med kritiskt för din verksamhet (se punkt tre)?
- Hur ser din tekniska expertis ut – kommer du behöva kompetent och tillgänglig support (se punkt fyra)?
- Planerar du att växa? Då vill du kunna skala upp i framtiden när ditt behov förändras (se punkt fem).
När du svarar på frågor som ovan får du en bättre förståelse för varthän det barkar: Lutar det åt ett webbhotellskonto, en molnlösning (har du koll på skillnaderna?) eller en egen servermiljö där någon annan står för driften och det tekniska underhållet?
Ha med i bakhuvudet att du hela tiden ska sätta ditt behov i centrum. Utgå alltid från dig och din affär, din verksamhet, ditt unika behov av vad du kräver och behöver av ditt webbhotell.
Att lista dina krav och behov tydliggör vad som är viktigast för dig.

2. Stirra dig inte blind på priset – och tänk på helhetsbilden
Ibland är det svårt att se skogen för alla träden. Fokusera inte för mycket på en enskild detalj, utan försök se till helheten. Och att välja webbhotell är en sådan sak som kan vara svårt, eftersom det är många detaljer som utgör en komplex helhet. Det skapar en situation där det är lätt hänt att börja fokusera för mycket på enskildheter – inte minst lukrativa erbjudanden.
Det är klart att lockrop om kortsiktiga ”Webbhotell för 1 krona första månaderna”-erbjudanden kittlar. Inte heller måste det vara för bra för att vara sant. Men försök utröna vad som gäller när smekmånaderna väl är över.
Fler än en gång har vi, dessvärre, mött personer som lämnat dolda kostnader och oanade prisökningar bakom sig. Det har kostat dem både tid, energi och, ironiskt nog, pengar. Du vill inte falla för hostingens motsvarighet till en “honey trap”.
Hur du undviker det: Ta dig tid till efterforskning
Tänk efter: Vad ryms i erbjudandet? Vad kostar egentligen det imorgon, som idag är ”gratis”?
För när du gjort ditt val vill du såklart stanna på ditt webbhotell en längre tid. Jämför alternativen baserat på de kriterier du listat sedan tidigare (som prestanda, kundtjänst, säkerhetsfunktioner och skalbarhet). Det hör ihop med första punkten: Välj ett webbhotell som ger bästa värde för dina behov.
Och kom ihåg att det billigaste alternativet sällan är det mest kostnadseffektiva i längden. Oftast får du det du betalar för – så unna dig tiden till efterforskning.
3. Snabbhet och upptid i all ära – men glöm inte säkerheten
Att din sida laddar snabbare än Bolt springer och att den garanterade upptiden är så nära 100% man kan komma är och förblir viktigt. Säkerheten är det dock många som tar för givet, eller faktiskt helt glömmer bort att tänka på.
Bristande säkerhet kan leda till dataintrång och förlust av känslig information. Skulle din webbplats, e-post eller applikation utsättas för en överbelastningsattack, även kallad DDoS-attack, eller något annat finns-i-sjön-malware blir både snabbhet och upptid lidande.
Hur du undviker det: Undersök säkerhetsarbetet
Så för att undvika ett av de vanligaste misstagen när du ska välja webbhotell: Glöm inte kontrollera säkerheten. Ingen kan garantera 100% skydd mot attacker, men det finns säkerhetsåtgärder du kan leta efter, som verkar för att minska risken.
Leta förslagsvis efter om aktuella webbhotell har:
- Automatiska säkerhetsuppdateringar
- Dagliga säkerhetskopior och backuper
- Olika typer av SSL-certifikat
- Flera malware- och antivirus-program
- GDPR-säkra servrar – vad händer annars med din data?
Seriösa aktörer kommer ha flera olika verktyg och funktioner som tillsammans skapar en säker, trygg miljö för dina webbplatser och applikationer – men se till att ha för vana att kontrollera det en extra gång.
4. Underskatta inte behovet av support
Teknisk support kan liknas vid en försäkring: I den bästa av världar ska det inte behövas. Helst ska ju allt flyta som rinnande vatten! Dessvärre ser det lite annorlunda ut i praktiken.
Att underskatta, eller helt bortse från, vikten av att kunna få hjälp när problemen hopar sig eller du bara behöver rådgivning kan bli kostsamt i längden. Att fråga om hjälp behöver vi alla någon gång – även de bästa av oss.

Hur du undviker det: Kontrollera vad som ingår
I de flesta fall ingår en grundsupport i webbhotellskontona, exempelvis det vi kallar SLA Standard. Kontrollera att det som ingår passar dig och din verksamhet, så du vet vad du kan förvänta dig:
- Passar öppettiderna ditt schema?
- Hur är inställelsetiden?
- Finns helgsupport?
- Vilka kanaler finns – chatt, mejl och telefon?
Ett bra sätt att kontrollera att supporten erbjuder adekvat hjälp är att kontrollera recensioner och rykte (helst från trovärdiga sajter som verifierar sina användare). Kanske är du med i relevanta forum där du kan söka på de leverantörer du överväger? Eller så kan du höra av dig och känna hur det känns. Hur är mottagandet? Motsvarar svarstiden dina förväntningar?
Att du kan lita på ditt webbhotells support är i slutändan värt sin vikt i guld.
5. Finns möjligheten att skala upp?
Många väljer ett webbhotell som endast passar deras nuvarande behov utan att tänka på framtida tillväxt. Glöm därför inte att räkna med din ambition i ekvationen. Vad händer när du plötsligt växt ur din gamla hosting-kostym?
Det var därför vi brasklappade, om du minns, på punkt ett: Utgå alltid från dig själv. Det stämmer, men poängen är att du inte ska glömma att se framåt. Tänk nuläge och se var ni står om två, fem eller tio år.
Och hur gör du det medan du samtidigt gör ett bra val idag?
Hur du undviker det: Välj ett flexibelt webbhotell
Den enklaste lösningen är att direkt välja en egen server. Det är alltid det mest flexibla, där serverns hela kapacitet och resurser är dina att bruka. Men det kanske är ”för mycket” för vad du behöver just nu.
Så kontrollera att möjligheten finns att skala upp din nuvarande lösning – och dessutom slå två flugor i en smäll (hej, punkt fyra!) – genom att höra av dig till webbhotellet för att få infon direkt ur hästens egen mun.
Honorable mentions
Vi vet, det är mycket att hålla reda på. Men med tipsen ovan hoppas vi du känner dig på god väg att kunna göra ett välinformerat beslut och undvika att begå de vanligaste misstagen när du ska välja webbhotell.
Och som om det inte var nog: Innan vi släpper dig vill vi nämna några få bitar kort, som kan vara bra att ha snuddat vid.
- Något angränsade till säkerhetsaspekten, men även laddningstid och GDPR, är var webbhotellet har sina servrar. Servrarnas geografiska placering kan påverka laddningstider och SEO. Dessutom är det viktigt ur GDPR-synpunkt att servrarna finns inom EU, för att garantera att datan hanteras enligt rådande lagar och föreskrifter.
- En sak i sänder, absolut – men snudda åtminstone vi tanken: Kommer du vilja lägga till eller flytta andra tjänster, som e-post och domän? Det kan vara värt att slänga ett öga på vad som gäller där. Det kan vara skönt att ha allt på samma ställe vad det lider.