Årskrönika 2023

Så här när året börjar röra sig mot sitt slut är det svårt att inte börja tänka tillbaka lite på året som har gått och vad som hänt här på Oderland.

God Jul & Gott Nytt År!

När året går mot sitt slut och julen närmar sig, reflekterar vi på Oderland över året som passerat.

Vi vill uttrycka vår tacksamhet till alla våra kunder, nya som gamla, för ert förtroende att sköta driften av era webbplatser och applikationer. Tack för att ni väljer oss!

Driftavdelningen

Under 2023 har vi på driftsidan genomfört uppgraderingar av vår infrastruktur. Vi har bl.a. utökat kapaciteten och lagt till nya fysiska länkar mellan våra datacenter, samtidigt som vi planerar för nya switchar med ännu högre kapacitet. Det kommer resultera i ett modernare och mer redundant nätverk, vilket i slutändan bidrar till att hemsidorna blir ännu snabbare.

Vi har lanserat Oderland Cloud – vår OpenStack-baserade molnplattform som låter dig bygga ihop din egen infrastruktur, ditt eget moln, på ett flexibelt och skalbart sätt.

Vi har förbättrat vårt Service Level Agreement (SLA)-erbjudande för att bättre möta olika affärsbehov. Har du en affärskritisk verksamhet kan du med SLA Premium och Enterprise få ökad nivå av trygghet med exempelvis lägre inställelsetid, prioriterad support och möjlighet att nå oss dygnet runt, årets alla dagar, vid problem.

Utvecklingsavdelningen

Vår utvecklingsavdelning har jobbat med ett nytt domänsystem för att kunna hantera domäner på ett bättre sätt och kunna erbjuda fler tjänster runt dessa. Vi har dessutom blivit .dk registrar vilket underlättar hanteringen av dessa domäner.

Tillsammans med driftavdelningen har utvecklarna jobbat med vår nya Oderland Cloud.

Under året har vi även släppt våra sms påminnelser på förfallna fakturor, allt i hopp om att du inte ska råka ut för att din tjänst stängs ner eller att ditt domännamn löper ut. Kontrollera eller uppdatera att vi har korrekt mobilnummer för dina tjänster hos oss.

Ett stort projekt att modernisera och förbättra kundavdelningen påbörjades under året. När detta projekt är klart kommer vi kunna erbjuda nya tjänster och förbättringar av befintliga på ett enklare sätt.
 

Support & WordPressavdelningen

Supportavdelningen har hållit hög kvalitet på att hjälpa våra kunder lyckas med sina projekt samt även jobbat med ny chatt för att underlätta för kunderna under 2024.

WordPress avdelningen har haft fullt upp med nya managed WordPress tjänsten som lanserades i slutet på förra året. Alla våra dåvarande managed WordPress kunder har migrerats över och många fler har anslutit sen dess. 

Använder du WordPress och vill spara din tid genom att låta oss ta hand om uppdateringar och optimering av din hemsida? Läs mer och beställ här.

Marknad

Vår hemsida släpptes nyligen på danska och norska. Vi hoppas det underlättar för våra norska och danska kunder. Ta en titt och kom gärna med feedback.

Vi har under året hunnit besöka Dcongress by Svensk Handel som består av flera mötesplatser där handelns främsta aktörer träffas för att inspirera och inspireras kring de senaste trenderna som formar morgondagens handel, Cloudfest i Tyskland som är världens största hosting event, Nordic domain days i Stockholm, ett event för folk inom domänindustrin samt WordCamp Europe, största WordPress eventet i Europa som i år hölls  i Athen. Vi hann även med en otroligt lyckad kickoff på Varbergs kusthotell.

Upptid

En viktig prestation för året är upptidssiffran på 99,998%, vilket är ett bevis på Oderland pålitlighet och effektivitet.

Som vi nu närmar oss julen, är det med en känsla av tacksamhet och förväntan. Tack för att ni är en del av vår resa. Jag ser fram emot ännu ett år av samarbete, innovation och delade framgångar.

 God jul och gott nytt år till er alla!