1. Home
  2. Inloggning & kontaktuppgifter
  3. Hur hanterar jag SMS som skickas ut från Oderland?

Hur hanterar jag SMS som skickas ut från Oderland?

Ibland behöver vi få kontakt med dig som kund på ett snabbare sätt än vad e-post erbjuder, och då skickar vi ut SMS som komplement till mailen.

I nuläget skickar vi ut dessa meddelanden via SMS om du har en obetald faktura där andra eller tredje påminnelsen skickas ut – allt i hopp om att du inte ska råka ut för att din tjänst stängs ner eller att ditt domännamn löper ut.

Om du inte vill ha denna typ av SMS från oss kan du stänga av det. Vi beskriver hur längre ner i denna guide.

Exempel på SMS som skickas ut från oss

När du får ett SMS från oss kan det se ut så här:

SMS-meddelande med avsändare Oderland. Meddelandet innehåller följande text:

Hej Demo,

Vi vill påminna dig om att faktura #123456 förföll den 2023-06-20. Dina tjänster/domäner kan därför sluta fungera snart.

Hälsningar, Oderland

Vi skickar aldrig med länkar i SMSen som går ut från oss, du behöver därför själv gå in på vår hemsida och logga in på Kundavdelningen för att agera på informationen i SMSen.

Får du ett SMS som ser ut att vara från oss men som innehåller en länk är det sannolikt att meddelandet är en bluff från en illasinnad avsändare.

Hantera mottagarnummer för SMS

Du kan dels justera vilket telefonnummer SMS från oss skickas till, och även helt stänga av påminnelser via SMS om du inte vill ha dem. Du gör detta via Kundavdelningen på vår hemsida genom att följa dessa steg:

  1. Börja med att logga in på Kundavdelningen.
  2. Gå in på Mitt konto under Konto i menyn till vänster.
  3. Rulla ner tills du hittar raden Mobilnummer för SMS-utskick.

    Här kan du skriva in det telefonnummer som du vill få ut SMS-meddelanden från oss till.

Om du inte vill ta emot några SMS alls från oss, radera ett eventuellt nummer som redan står där och lämna fältet tomt.

  1. Glöm inte att klicka på Spara ändringar-knappen längst ner när du är klar.

Har du fått ett felaktigt SMS från oss?

Om du skulle få ett felaktigt SMS från oss (till exempel om du inte har några obetalda fakturor eller ens är kund hos oss) kan det bero på några olika orsaker, exempelvis:

  • En kund har tidigare haft ditt mobilnummer, avslutat det abonnemanget, och du har nu övertagit telefonnumret. (Operatörer återanvänder nummer, även om det brukar gå lång tid mellan att olika abonnenter använder samma nummer.)
  • En kund har skrivit någon siffra fel vid inmatning av telefonnumret.
  • Numret kan ha tillhört en tidigare anställd på ett företag. Företaget har därefter avslutat abonnemanget och numret släppts fritt, så du fått det i slutändan.

Oavsett anledning till att du fått SMS från oss även om du inte är kund eller liknande kan vi ordna så du inte längre får SMS från oss. Kontakta vår support så tar vi det vidare den vägen.

Hjälpte den här guiden dig?

Relaterade guider

Behöver du mer hjälp?
Kan du inte hitta lösningen på ditt problem? Då kan du kontakta oss via e-post, chatt och telefon!
Kontakta oss