1. Hem
  2. Avtal & fakturering
  3. Jag har missat att betala min faktura, vad händer nu?

Jag har missat att betala min faktura, vad händer nu?

Innehåll

Det är lätt hänt att missa en faktura, framförallt om man får in fakturorna via e-post till en adress som ofta tar emot mycket mail. Oftast är det ingen fara om betalningen av en faktura blir ett par dagar sen, och i den här artikeln förtydligar vi lite kring våra faktureringsrutiner samt beskriver hur vår hantering av sena och/eller uteblivna betalningar ser ut.

Enligt vårt användaravtal förtidsfakturerar vi de flesta av våra tjänster. Detta betyder att när perioden du betalt för börjar närma sig sitt slut skickar vi automatiskt ut en förnyelsefaktura inför kommande period. Med detta upplägg slipper vi bindningstider.

Önskar du inte förnya din tjänst kan du säga upp den. Lägger du in en uppsägning kommer fakturan makuleras automatiskt och du slipper påminnelsemail om den.

Påminnelser

Vi tillämpar inte påminnelseavgifter på förfallna fakturor.

När en faktura skickats ut från oss framgår dess förfallodatum på själva fakturan, både direkt i mailet och även i den bifogade .pdf-filen. Om fakturan inte är bokförd som betald hos oss i samband med förfallodatum kommer påminnelser skickas ut enligt följande:

  • Ett första påminnelsemail skickas ut 4 dagar efter fakturans förfallodatum.
  • Blir inte fakturan betald efter första påminnelsen skickas en andra påminnelse ut 6 dagar efter fakturans förfallodatum.
  • Om fakturan förblir obetald kommer ett tredje mail med påminnelse skickas ut 11 dagar efter fakturans förfallodatum

När totalt 12 dagar gått efter fakturans förfallodatum och vi inte registrerat någon betalning kommer tjänsten den gäller stängas ner. Tjänsten kommer sedan ligga avstängd en tid som regleras i vårt användaravtal.

Om du vet med dig att en betalning av en faktura kommer försenas, kontakta oss gärna så kan vi undersöka vad som går att göra för att undvika att tjänsten stängs ner i väntan på betalningen.

Vi skickar ut ett flertal påminnelser inom relativt kort tid då det för många kunder är förödande om en tjänst stängs ner. Oavsett om det är vardag eller helgdag är det möjligt att betala fakturor från oss på ett flertal sätt där betalningen registreras direkt. Du hittar en fullständig lista över våra olika betalningsalternativ här.

Om din faktura gäller ett domännamn skickar vi alltid ut förnyelsefakturor i god tid, så det ska vara möjligt att förnya domännamnet även om betalningen inkommer sent (inom rimlig tid). Oftast är fakturans förfallodatum 30 dagar innan domänens utgångsdatum, vilket gör att du alltså har en månad på dig att betala fakturan även efter den förfallit.

Om du inte betalar en faktura gällande en domänförnyelse riskerar du att förlora domännamnet.

Hjälpte den här guiden dig?

Relaterade guider

Behöver du mer hjälp?
Kan du inte hitta lösningen på ditt problem? Då kan du kontakta oss via e-post, chatt och telefon!
Kontakta oss