För att kunna aktivera automatiska betalningar av fakturor från oss behöver du lägga till ett eller flera kort på ditt kundkonto hos oss. Den här guiden beskriver hur du gör, och hur du tar bort kort som redan är upplagda sedan tidigare.
Hur lägger jag till mitt betalkort?
För att kunna använda automatiska betalningar måste du börja med att lägga till ett eller flera betalkort på ditt kundkonto. Följ dessa steg för att lägga till ett kort:
- Börja med att logga in på Kundavdelningen på vår hemsida.
- Klicka sedan på
Mitt konto
underKonto
i menyn till vänster. - I menyn överst, klicka nu på fliken
Automatiska betalningar
. - Har du inga kort sparade sedan tidigare kommer du se en stor knapp märkt
Lägg till betalkort
. Klicka på den för att komma vidare.
Har du ett eller flera kort sparade sedan tidigare, gå in på flikenSparade betalkort
och klicka sedan på knappen förLägg till betalkort
. - Du får nu upp en ruta där du anger uppgifterna som gäller för kortet. Så fyll i
Kortnummer
, utgångsdatum (MM/ÅÅ
) samtCVC
-kod för kortet (står oftast på baksidan av kortet, består av tre siffror). Välj också med reglaget om du vill att automatiska betalningar ska aktiveras för det kort du lägger in just nu. Klicka sedan på den rödaLägg till
-knappen. - Du kan nu komma att få upp en ruta där du behöver bekräfta att det är ditt kort via BankID eller liknande. Följ instruktionerna på skärmen för att komma vidare.
- Ditt kort är nu kopplat till ditt kundkonto och kan användas för framtida betalningar (både automatiska och när du lägger en order).
Hur tar jag bort mitt betalkort?
Om du lagt in ett betalkort som du inte längre önskar använda hos oss kan du ta bort det.
För att göra det, följ dessa instruktioner:
- Börja med att logga in på Kundavdelningen på vår hemsida.
- Klicka sedan på
Mitt konto
underKonto
i menyn till vänster. - I menyn överst, klicka nu på fliken
Automatiska betalningar
. - Gå in på fliken
Sparade betalkort
och klicka påTa bort
nedanför det kort du vill ta bort. - Bekräfta att du önskar ta bort kortet med knappen
Ta bort
i rutan som dyker upp. - Kortet är nu raderat och kan inte längre användas för betalningar.
Hur uppdaterar jag ett inlagt kort?
Om du fått ett nytt kort med samma kortnummer men med nytt utgångsdatum och ny CVC-kod behöver du uppdatera kortet. Det gör du på följande sätt:
- Börja med att logga in på Kundavdelningen på vår hemsida.
- Klicka sedan på
Mitt konto
underKonto
i menyn till vänster. - I menyn överst, klicka nu på fliken
Automatiska betalningar
. - Gå sedan in på fliken
Sparade betalkort
och klicka sedan på knappen förLägg till betalkort
. - Mata nu in uppgifterna för kortet på nytt, alltså
kortnummer
,utgångsdatum
ochCVC-kod
. Klicka sedan påLägg till
. - Du kan nu komma att få upp en ruta där du behöver bekräfta att det är ditt kort via BankID eller liknande. Följ instruktionerna på skärmen för att komma vidare.
- När du är klar har du uppdaterat ditt kort och det kan fortsätta användas för automatiska betalningar och betalningar av nybeställningar precis som tidigare.