Backup är såklart en viktig komponent när man bedriver verksamhet som är dator-/serverbaserad. Tjänster där vi ansvarar för driften (webbhotellkonton, Managed Server, Managed WordPress) har vi därför väletablerade backuprutiner för.
På servrar uppsatta via Oderland Cloud ansvarar du själv för servrarnas innehåll och behöver sätta upp egna backuplösningar.
Webbhotellkonton
Ja, vi tar backup av alla webbhotellkonton en gång per dygn (oftast nattetid). Dessa dagliga backuper sparas sedan i 30 dagar, och därefter sparas månatliga backuper i ytterligare två månader. Det går alltså att göra backupåterställningar upp till tre månader bakåt i tiden.
Men när du skall göra en ändring av din sida och du tex. får in ordrar eller kommentarer på sidan löpande så borde du inte göra uppdateringar på en live site utan på en ”staging site” men om du ändå gör detta så bör du ta en extra backup precis innan ändringen vilket du kan läsa mer om här.
Vår backup lösning heter Acronis Backup
och du når den via ikonen med samma namn inne på cPanel. Vi har skrivit följande guide om hur du gör backupåterställningar av filer, databaser, mail och vidarebefordrare via Acronis Backup på ditt webbhotellkonto.
Managed Server
Om du har en Managed Server tas backup som standard på samma sätt som på webbhotellkonton med skillnaden att du kan återställa upp till 12 månader tillbaka och att möjlighet finns att skräddarsy backuperna efter dina behov.
Om du önskar att vi tar backup oftare finns detta som tillval till tjänsten och du kan beställa detta som en uppgradering enligt instruktionerna här.
Övriga servertjänster
Har du servrar som är uppsatta genom Oderland Cloud? I så fall ingår inte någon backuptjänst som standard, utan du behöver själv lösa dina backupbehov. Vi säljer en lösning som kallas CloudBackup som du kan läsa om här.