Via WHM för din Agency– eller Managed Server-tjänst kan du komma åt vårt backupverktyg Acronis för att utföra återställningar från backup utan att behöva gå in på varje cPanelkonto separat.
Komma åt Acronis via WHM
- Börja med att logga in på WHM för din Agency- eller Managed Server-tjänst.
- I sökrutan uppe till vänster, sök efter
acronis
och gå in påAcronis Backup
. - Du kommer nu få fram en lista över de tillgängliga backuppunkterna.
- Om du klickar på någon av dem kommer du se vad du kan återställa: domäner, filer, databaser, e-postkonton, vidarebefordrare för e-post samt hela cPanelkonton.
- När du klickat på den typ av återställning du vill göra så får du upp en lista över alla konton som ligger under ditt Agency-konto eller på din Managed Server och kan gå vidare med återställning av innehåll på det kontot.
Återställning av domäner
För att återställa alla filer som har med hemsidan på en viss domän att göra, börja med att logga in på WHM och gå in på Acronis den vägen enligt instruktionerna ovan. Klicka dig in på datumet du vill återställa från, välj Domains
och klicka på användarnamnet för det cPanelkonto där filerna finns som du vill återställa. Följ sedan instruktionerna i vår guide för webbhotellkonton.
Återställning av filer
För att återställa filer på ett visst cPanelkonto, börja med att logga in på WHM och gå in på Acronis den vägen enligt instruktionerna ovan. Klicka dig in på datumet du vill återställa från, välj Files
och klicka på användarnamnet för det cPanelkonto där mapparna/filerna finns som du vill återställa. Sedan är tillvägagångssättet detsamma som du kan läsa om i vår guide om återställningar av filer på webbhotellkonton.
Återställning av databaser
För att återställa databaser på ett cPanelkonto, börja med att logga in på WHM och gå in på Acronis den vägen enligt instruktionerna ovan. Klicka dig in på datumet du vill återställa från, välj Databases
och klicka på användarnamnet för det cPanelkonto där databasen/databaserna finns som du vill återställa. Väl där, följ instruktionerna för återställning av databaser här.
Återställning av e-postkonton
För att återställa e-postkonton på ett cPanelkonto, börja med att logga in på WHM och gå in på Acronis den vägen enligt instruktionerna ovan. Klicka dig in på datumet du vill återställa från, välj Mailboxes
och klicka på användarnamnet för det cPanelkonto där e-postkontona finns som du vill återställa. Väl där, följ instruktionerna för återställning av e-postkonton här.
Återställning av vidarebefordrare
För att återställa vidarebefordrare på ett cPanelkonto, börja med att logga in på WHM och gå in på Acronis den vägen enligt instruktionerna ovan. Klicka dig in på datumet du vill återställa från, välj Mail forwarders
och klicka på användarnamnet för det cPanelkonto där vidarebefordrarna finns som du vill återställa. Väl där, följ instruktionerna för återställning av e-postkonton här.
Återställning av konton
För att återställa ett helt cPanelkonto, börja med att logga in på WHM och gå in på Acronis den vägen enligt instruktionerna ovan. Klicka dig in på datumet du vill återställa från och välj Accounts
.
Här får du fram en lista över de cPanelkonton som fanns under ditt Agency-konto eller Managed Server när backupen togs.

Här har du dels en kryssruta du kan markera om du vill återställa alla cPanelkonton under ditt kontot samt en kryssruta per konto om du vill återställa enstaka konton.
När du valt de konton som du vill återställa, tryck på Recover
-knappen ovanför listan (1). Du kan även ladda ner en .zip-fil innehållande de markerade kontonas innehåll via Download
-knappen (2).
Om du klickar på Recover
-knappen får du nu upp en ruta där du kan göra ett antal val inför återställningen.

De olika valen innebär följande:
- Overwrite the existing account: Om du kryssar i denna ruta kommer kontots filer helt ersättas med de från backupen. Detta betyder att om nya filer tillkommit på kontot sedan backupen togs kommer dessa försvinna i och med återställningen.
- Change the user name: Om du återställer ett konto från backup kan du här välja att skapa ett nytt konto med annat användarnamn baserat på backupen. Vi rekommenderar att denna funktion inte används.
- Assign a dedicated IP address: Denna funktion är inte tillgänglig.
- Skip recovery of databases: Kryssa i denna ruta om du inte vill återställa databaser som fanns på kontot när backupen togs.
- Skip recovery of home directory: Om du kryssar i denna ruta återställs inte filerna på kontot.
När du är nöjd med dina val, klicka på Start recovery
för att påbörja återställningen. Så snart återställningen är klar kommer du få besked om detta.