1. Hem
  2. Backup & återställning
  3. Hur gör jag återställningar med Acronis Backup via WHM?

Hur gör jag återställningar med Acronis Backup via WHM?

Den här guiden är avsedd för dig som har Managed Server eller Agency-tjänst.

Via WHM för din Agency– eller Managed Server-tjänst kan du komma åt vårt backupverktyg Acronis för att utföra återställningar från backup utan att behöva gå in på varje cPanelkonto separat.

Om du eller din kund vill göra backupåterställningar via cPanel har vi en separat guide om detta här.

Komma åt Acronis via WHM

  1. Börja med att logga in på WHM för din Agency- eller Managed Server-tjänst.
  2. I sökrutan uppe till vänster, sök efter acronis och gå in på Acronis Backup.
  3. Du kommer nu få fram en lista över de tillgängliga backuppunkterna.
  4. Om du klickar på någon av dem kommer du se vad du kan återställa: domäner, filer, databaser, e-postkonton, vidarebefordrare för e-post samt hela cPanelkonton.
  5. När du klickat på den typ av återställning du vill göra så får du upp en lista över alla konton som ligger under ditt Agency-konto eller på din Managed Server och kan gå vidare med återställning av innehåll på det kontot.

Återställning av domäner

Tänk på att återställningen via Domains enbart återställer filerna för domänen ifråga. Om du behöver återställa databaser kopplade till siten måste detta göras enligt instruktionerna nedan. Du får heller inte tillbaka DNS-zonen för domänen vid återställningen.

För att återställa alla filer som har med hemsidan på en viss domän att göra, börja med att logga in på WHM och gå in på Acronis den vägen enligt instruktionerna ovan. Klicka dig in på datumet du vill återställa från, välj Domains och klicka på användarnamnet för det cPanelkonto där filerna finns som du vill återställa. Följ sedan instruktionerna i vår guide för webbhotellkonton.

Tänk på att filerna som ligger i domänens mapp kommer skrivas över. Filer som skapats i domänens dokumentrot och underliggande mappar efter backupen togs kommer försvinna när återställningen görs.

Återställning av filer

För att återställa filer på ett visst cPanelkonto, börja med att logga in på WHM och gå in på Acronis den vägen enligt instruktionerna ovan. Klicka dig in på datumet du vill återställa från, välj Files och klicka på användarnamnet för det cPanelkonto där mapparna/filerna finns som du vill återställa. Sedan är tillvägagångssättet detsamma som du kan läsa om i vår guide om återställningar av filer på webbhotellkonton.

Återställning av databaser

För att återställa databaser på ett cPanelkonto, börja med att logga in på WHM och gå in på Acronis den vägen enligt instruktionerna ovan. Klicka dig in på datumet du vill återställa från, välj Databases och klicka på användarnamnet för det cPanelkonto där databasen/databaserna finns som du vill återställa. Väl där, följ instruktionerna för återställning av databaser här.

Återställning av e-postkonton

För att återställa e-postkonton på ett cPanelkonto, börja med att logga in på WHM och gå in på Acronis den vägen enligt instruktionerna ovan. Klicka dig in på datumet du vill återställa från, välj Mailboxes och klicka på användarnamnet för det cPanelkonto där e-postkontona finns som du vill återställa. Väl där, följ instruktionerna för återställning av e-postkonton här.

Tänk på att det aktuella innehållet på ditt mailkonto kommer återställas till det datum backup återställs från. Mail som ligger på kontot och har inkommit efter backuppunktens datum kommer alltså försvinna från kontot i och med återställningen.

Återställning av vidarebefordrare

För att återställa vidarebefordrare på ett cPanelkonto, börja med att logga in på WHM och gå in på Acronis den vägen enligt instruktionerna ovan. Klicka dig in på datumet du vill återställa från, välj Mail forwarders och klicka på användarnamnet för det cPanelkonto där vidarebefordrarna finns som du vill återställa. Väl där, följ instruktionerna för återställning av e-postkonton här.

Återställning av konton

För att återställa ett helt cPanelkonto, börja med att logga in på WHM och gå in på Acronis den vägen enligt instruktionerna ovan. Klicka dig in på datumet du vill återställa från och välj Accounts.

Här får du fram en lista över de cPanelkonton som fanns under ditt Agency-konto eller Managed Server när backupen togs.

Här har du dels en kryssruta du kan markera om du vill återställa alla cPanelkonton under ditt kontot samt en kryssruta per konto om du vill återställa enstaka konton.

Tänk på att bara använda kryssrutan ovanför listan om du verkligen vill återställa alla cPanelkonton under din tjänst. Detta rekommenderas inte!

När du valt de konton som du vill återställa, tryck på Recover-knappen ovanför listan (1). Du kan även ladda ner en .zip-fil innehållande de markerade kontonas innehåll via Download-knappen (2).

Om du klickar på Recover-knappen får du nu upp en ruta där du kan göra ett antal val inför återställningen.

De olika valen innebär följande:

  • Overwrite the existing account: Om du kryssar i denna ruta kommer kontots filer helt ersättas med de från backupen. Detta betyder att om nya filer tillkommit på kontot sedan backupen togs kommer dessa försvinna i och med återställningen.
  • Change the user name: Om du återställer ett konto från backup kan du här välja att skapa ett nytt konto med annat användarnamn baserat på backupen. Vi rekommenderar att denna funktion inte används.
  • Assign a dedicated IP address: Denna funktion är inte tillgänglig.
  • Skip recovery of databases: Kryssa i denna ruta om du inte vill återställa databaser som fanns på kontot när backupen togs.
  • Skip recovery of home directory: Om du kryssar i denna ruta återställs inte filerna på kontot.

När du är nöjd med dina val, klicka på Start recovery för att påbörja återställningen. Så snart återställningen är klar kommer du få besked om detta.

Tänk på att återställningen kan ta lång tid om du återställer stora konton.

Hjälpte den här guiden dig?

Relaterade guider

Behöver du mer hjälp?
Kan du inte hitta lösningen på ditt problem? Då kan du kontakta oss via e-post, chatt och telefon!
Kontakta oss