Varning för phishing – falska fakturor skickade till våra kunder

Under söndagen 5 oktober fick några av våra kunder motta bluffakturor som utgav sig komma direkt från oss på Oderland.

Varning för phishing-mejl

Vi uppmärksammade under gårdagen, söndag 5 oktober, att flera av våra kunder utsatts för nya phishing-försök. Denna gång handlade det om falska fakturor. Totalt hann ca 274 av våra kunder motta mejlet innan vi hann åtgärda och stoppa försöken.

Vi vill vara tydliga med att dessa fakturor inte är skickade från oss på Oderland.

Har du fått ett sådant mejl uppmanar vi dig att ta bort mejlet direkt. Svara inte, tryck inte på någon länk eller agera inte överhuvudtaget på denna typ av mejl.

Är du osäker på om fakturan du fått är riktig eller falsk?

Om du någonsin är tveksam är du alltid välkommen att kontakta oss direkt via mejl, telefon eller chatt för att bekräfta om utskicket du fått är äkta.

Exempel på nya phishing-mejl

Här är några tydliga exempel på formuleringar och andra ledtrådar att leta efter i mejlen, för att försöka underlätta för dig att identifiera de falska mejlen.

Hittar du ett sådant mejl kan du alltså kan ta bort det. Notera dock att detta bara är ett exempel. Tillvägagångssätten förändras ständigt för att försöka lura till sig uppgifter:

  • Rubriken i mejlet var ”Faktura 3183532”
  • Avsändaren är saltsmelte.com
  • Ingen info om vilken domän det gäller, bara ”domänförnyelse”
  • Fel kundnamn
Exempel på falsk faktura som skickats till Oderlands kunder
Exempel på falsk faktura som skickats till Oderlands kunder.

Vanligare och vanligare med phishing

Tyvärr råkar vi titt som tätt ut för försök att lura våra kunder genom att skicka falska mejl som säger sig komma från oss – så kallat nätfiske eller phishing.

Att vara uppmärksam och kritiskt granska utskick är det bästa sättet för att inte själv bli drabbad. På vår supportsida hittar du en guide där du kan lära dig mer om nätfiske och hur du identifierar det. Bedragarna hävdar inte sällan att det är bråttom och kräver akuta åtgärder från dig. Därtill är det bra att läsa igenom mejlet ordentligt samt leta efter stavfel och konstiga formuleringar.

Till sist ber vi dig att, av säkerhetsskäl, aldrig klicka på en länk för att uppdatera dina uppgifter hos oss. Gör det direkt i kundavdelningen.