Ibland när man flyttat en WordPressinstallation från en leverantör till en annan kan det uppstå problem med databasanslutningen. Många gånger ser man bara följande meddelande när man försöker nå sidan:

Detta beror oftast på att man inte korrigerat databasinställningarna i wp-config.php
för installationen, eller att man råkat ange något felaktigt.
Första steget är således att kontrollera så man du rätt databasnamn, databasanvändare, databaslösenord och korrekt databasvärd i wp-config.php. Om du är osäker på lösenordet för databasanvändaren har vi skrivit följande guide om hur du sätter ett nytt lösenord. Det är då viktigt att man kontrollerar så man byter lösenord på rätt användare. När du skapade databasen som siten använder fick du ange ett namn på både databasen och databasanvändaren – tänk på att databasens namn är på formatet dincpanelanvändare_databasnamnet där du själv satte ”databasnamnet”-biten. Hela namnet behöver anges i wp-config.php.
Öppna wp-config.php och leta upp följande rader där:
/** The name of the database for WordPress */ define('DB_NAME', 'databasnamn'); /** MySQL database username */ define('DB_USER', 'databasanvändarnamn'); /** MySQL database password */ define('DB_PASSWORD', 'databaslösenord'); /** MySQL hostname */ define('DB_HOST', 'localhost');
Ange rätt uppgifter i filen istället för databasnamn
, databasanvändarnamn
och databaslösenord
enligt exemplet ovan. Värdnamnet ska anges som localhost
.
När uppgifterna är korrigerade bör din hemsida komma igång. Om så inte skulle vara fallet, testa gärna att reparera databasen för att undvika att några tabeller är kraschade.
Om det inte hjälper, exportera databasen från den leverantör du flyttar sidan från och testa att importera den på nytt. Det är viktigt att databasdumpen som importeras är fri från felaktigheter för att proceduren ska fungera alls.