1. Hem
  2. E-post
  3. Hur skapar jag e-postfilter?

Hur skapar jag e-postfilter?

E-postfilter låter dig filtrera inkommande mail baserat på olika regler som du skapar. T.ex. så kan du skapa regler som skickar inkommande mail med en viss ämnesrad till en särskild mapp på ditt e-postkonto. Du kan även vidarebefordra dom till någon annan eller helt enkelt radera dom om det är så att någon skickar mail till dig som du inte vill ha. Här nedanför går vi igenom hur du skapar ett e-postfilter.

Via cPanel

  1. Börja med att logga in på cPanel, vi har en guide här som visar hur du gör det.
  2. Inne på cPanel klickar du sedan på ikonen E-postfilter i kategorin E-postE-postfilter i cPanel
  3. På nästa sida kommer du se alla dina e-postkonton. Klicka på Hantera filter för att skapa eller redigera filter för e-postkontot i fråga.Hantera filter
  4. Klicka sedan på Skapa ett nytt filter.Skapa ett nytt filter
  5. På nästa sida så kommer du att ha olika parametrar att välja mellan och en del uppgifter att fylla i. Det första du bör ange är Filternamn, så att det blir lätt att identifiera filtret sedan.
    Under rubriken Regler så kan du välja vilken (eller vilka) parameter som skall kontrolleras av filtret när det kommer in ett mail till kontot. Det kan vara mailets ämnesrad, avsändare, svara-till adress etc. Filtret kontrollerar om parametern som valdes matchar med texten som du anger i rutan strax under. Alltså, om den innehåller, inte innehåller, börjar med, matchar regex etc.
    Ämne som börjat med Erbjudande skall levereras till mappen Junk
    I exemplet ovan så kommer alla inkommande mail vars ämnesrad börjar med ordet Erbjudande flyttas till mappen som heter Junk.

    Om du vill svartlista/markera hela domännamn som spam, ta gärna en titt i vår guide om Mailcontrol

  6. Det går bra att lägga till ytterligare regler i samma filter. För att göra detta, klicka på plusknappen ute till höger.

    Lägg till en ny regelI exemplet nedan så kommer alla inkommande mail som har antingen ordet Faktura i ämnesraden eller kommer från en avsändare som har ordet leverantör i sin avsändaradress att vidarebefordras till en annan mailadress. Om du väljer och istället för eller så kommer mailet enbart vidarebefordras om båda reglerna matchar.
    Filter som omdirigerar till en annan e-postadress
  7. Klicka sedan på Skapa när du är färdig.

Via webbmailen

  1. Börja med att logga in på webbmailen genom att gå till dindomän.se/webmail. Du får byta ut dindomän.se mot det domännamn som kommer efter @ i din mailadress.
  2. Inne på webbmailen klickar du sedan på din mailadress högst upp till höger och sen E-postfilter.E-postfilter i webbmailen
  3. Sedan kan du följa instruktionerna från och med steg 4 i avsnittet Hur skapar jag e-postfilter via cPanel här ovanför eftersom det ser exakt likadant ut.

Globala e-postfilter

  1. Globala e-postfilter är sådana som påverkar alla e-postkontona som ligger under samma webbhotellkonto. För att skapa ett globalt e-postfilter, logga in först på cPanel.
  2. Du hittar Globala e-postfilter under rubriken E-POST.
    Globala e-postfilter
  3. Nu kan du följa samma instruktioner som står från och med steg 4 i Hur skapar jag e-postfilter via cPanel.

Hjälpte den här guiden dig?

Relaterade guider