1. Home
  2. E-post & App Suite
  3. Hur använder jag Oderland Mailcontrol?

Hur använder jag Oderland Mailcontrol?

Om du är nyfiken på hur Mailcontrol fungerar, se denna guide.

Meddelanden

När du har loggat in på Oderland Mailcontrol så är det första du möts av en logg över inkommande meddelanden. I översikten finner du information om avsändare, ämne, status och datum för varje meddelande. Om du loggar in genom cPanel kan du även se mottagaradress.

Statusar

Om meddelandet har en status som börjar med I kö och ikonen längst till vänster är blå med två pilar har meddelandet nåtts av mailsystemet och placerats i kö för att behandlas och kommer inom kort gå vidare till någon av de statusar som beskrivs nedan.
Om meddelandet inte har någon text vid fältet status och en grön bock längst till vänster i kolumnen har meddelandet gått igenom skräppostfiltret och skickats vidare till e-postkontot. Kom ihåg att eventuella e-postfilter du skapat fortfarande körs efter skräppostfiltret och kan påverka om meddelandet landar i din inkorg eller inte, läs mer om e-postfilter här!
Om meddelandet har en status som börjar med Rejected by spam filter och ikonen längst till vänster är röd med en genomstruken cirkel har meddelandet avvisats av skräppostfiltret och avsändaren informeras om att meddelandet inte kommit fram. Under “Poäng” går det att se med hur stor sannolikhet ett meddelande har att klassas som skräppost; en högre poäng innebär större sannolikhet. Om ett meddelande blivit markerat som skräppost av misstag går det att vitlista avsändaren enligt informationen under rubriken “Svart- och vitlista” längre ner i denna guide.
Om meddelandet har en status som börjar med Rejected by policy och ikonen längst till vänster är röd med en genomstruken cirkel har meddelandet avvisats och avsändaren informeras om att meddelandet inte kommit fram. Denna status används när en avsändare är svartlistad. Om du inte längre vill svartlista e-postadressen kan du läsa om inställningarna under rubriken “Svart- och vitlista” längre ner på sidan för att kunna ta emot e-post från denna avsändare igen.
Om ikonen för meddelandet är svart med ett utropstecken har meddelandet av någon anledning inte kunnat levererats. Se felmeddelande under “Status” för att få information om varför meddelandet ej kunde levereras.
Exempel på mailcontrol

Detaljer

Om du klickar på ett meddelande ser du mer detaljerad information. Här finns information som datum och storlek på mailet och vilken server meddelandet skickades från. Varje meddelande har ett unikt ID vilket kan underlätta att ha tillgängligt vid supportärenden.

Meddelandedetaljer

Under rubriken “Poäng” kan man avläsa de resultat meddelandet fått från de olika spamskydd och anti-virussystem som används. Den första raden tillhör SpamAssassin, vilket man kan se under “Motor”. Under “Signatur” kan man även se uträkningen för resultatet. Poängen används sedan för att markera sannolikheten att ett mail är skräppost, en högre poäng innebär större sannolikhet för skräppost och vid vissa gränser beroende nivån på spamskyddet, t.ex. hög eller medium blockeras meddelandet.

Poängbeskrivning

Svart- och vitlista

Om du justerar inställningar beträffande svart- och vitlistningar kan det ta uppemot fem minuter innan dessa ändringar träder i kraft.

Om du inte vill ta emot mail från en viss avsändare eller ställa in så att mail från en viss avsändare inte skannas igenom av skräppostfiltret kan du svart- eller vitlista avsändaren.

Logga först in på cPanel, klicka på MailControl och välj sedan på menyvalet Svart- och vitlista högst upp.

Svart- och vitlista

Ändra nuvarande lista

Om någon adress redan är svart- eller vitlistad syns denna i listan. Med ikonerna till höger går det att ändra eller ta bort listningen.

Ändra svart- och/eller vitlistning

Skapa ny svart- eller vitlistning

För att skapa en ny svart- eller vitlistning finns det en ruta i som heter “Lägg till” ute till höger:

Lägg till svart- eller vitlistning
  1. Välj om du vill svart- eller vitlista under listmenyn “Åtgärd”.
  2. Fyll i den “Avsändare” som ska listas.
  3. Under “För mottagare” väljer du vilken domän eller e-postadress listningen ska gälla.
  4. Klicka på Lägg till.

* används inte för wildcard. Om du t.ex. vill vit-/svartlista alla mail från oderland.se så skriver du bara oderland.se. Om du vill vit-/svartlista alla mail från subdomäner på oderland.se så skriver du .oderland.se.

Spaminställningar

Om du vill ha ett starkare eller svagare spamskydd kan du hantera spamkontrollsnivån. En låg nivå innebär ett svagare skydd medans en hög nivå innebär ett starkare skydd.

Börja med att gå till menyvalet Spaminställningar.

Spaminställningar

Ändra nuvarande inställningar

Aktiva spaminställningar för mottagare syns i listan och kan ändras eller tas bort. Om inställning inte finns används standardinställningen (medel).

Nuvarande spaminställningar

Lägg till ny inställning

För att lägga till en ny inställning finns det en ruta i som heter “Lägg till” ute till höger.

  1. Välj vilken “Nivå” du vill ha på spamskyddet.
  2. Välj vilken eller vilka domäner eller e-postadresser spamkontrollsnivån ska gälla.
  3. Klicka på Lägg till.
Hjälpte den här guiden dig?

Relaterade guider

Behöver du mer hjälp?
Kan du inte hitta lösningen på ditt problem? Då kan du kontakta oss via e-post, chatt och telefon!
Kontakta oss