X
  1. Hem
  2. E-post & App Suite
  3. Hur fungerar funktionen e-postdirigering i cPanel?

Hur fungerar funktionen e-postdirigering i cPanel?

E-postdirigering är en inställning som bestämmer vad servern ska göra ifall den tar emot ett brev för en viss domän, ska brevet hanteras hos oss (lokalt) eller hos någon annan leverantör (externt)? Om du väljer fel så kan du få problem med leverans av mail för den domänen.

För att ändra inställningen så gör du så här:

  1. Börja med att logga in på cPanel.
  2. Där klickar du på E-postdirigering under E-post.
  3. Välj den domän som det gäller. Domänen är den biten av mailadressen som står efter @.
    Välj domän
  4. Här finns det fyra val:
    • Automatisk: Servern kommer att försöka ta reda på vad inställningen ska vara på egen hand. Dock kan det bli fel, vi rekommenderar därför att du inte använder det här valet utan väljer manuellt var mail hanteras.
    • Lokal: Servern hos oss kommer att ta emot mail för domänen som om den är den slutliga mottagaren. Om du har din mailhantering hos oss så är detta rätt val.
    • Backup: Servern kommer att temporärt hålla mail för domänen tills dess att den kan lämna vidare till ordinarie mailserver. Detta är ett avancerat alternativ och borde inte användas om du inte vet vad du gör.
    • Extern: Servern kommer att försöka skicka vidare dom brev den får lämnade till sig. Om din mail inte hanteras av oss utan av någon annan leverantör så är detta den korrekta inställningen.
Alternativ för e-postdirigering

Om du satt upp vidarebefordrare hos oss som ska skicka vidare mailen till en annan leverantör bör du välja alternativet Lokal enligt instruktionerna nedan. Har du å andra sidan ställt in en annan leverantörs servrar som mailmottagare (så mailen går direkt dit) ska du använda valet Extern.

Har du ett kontaktformulär som inte fungerar?

Ett vanligt problem om man inte hanterar e-posten hos oss men har hemsidan hos oss är att t.ex. kontaktformuläret på hemsidan inte fungerar. Det beror oftast på e-postdirigering är felaktigt inställd, i just det här exemplet behöver du ändra till Extern hantering för att kontaktformuläret ska börja fungera igen.

Hjälpte den här guiden dig?

Relaterade guider

Behöver du mer hjälp?
Kan du inte hitta lösningen på ditt problem? Då kan du kontakta oss via e-post, chatt och telefon!
Kontakta oss