1. Hem
  2. cPanel/WHM
  3. Hur fungerar CloudLinux Manager i WHM?

Hur fungerar CloudLinux Manager i WHM?

Den här guiden är avsedd för dig som har Managed Server eller Agency-tjänst.

I den här guiden går vi igenom hur CloudLinux Manager (tidigare LVE Manager) som du kommer åt via WHM fungerar. Om du redan har koll på hur CloudLinux Manager fungerar och vill ha instruktioner om hur du ändrar tilldelade resurser på ett visst cPanelkonto, se den här guiden.

  1. Börja med att logga in på WHM.
  2. Använd sedan sökfältet uppe till vänster för att hitta CloudLinux Manager.
  3. Du har nu en huvudmeny med ett antal alternativ som vi kommer gå igenom mer grundläggande i nedanstående stycken.

Current Usage

Den här sidan visar vilka av dina cPanelkonton som använder resurser just nu och hur mycket resurser de använder. Varje kolumn betyder följande:

  • LVE ID: cPanelanvändarnamnet. Om du håller muspekaren över användarnamnet så får du se mer information om användaren.
  • SPEED: Hur mycket CPU som används, 100% = 1 kärna.
  • MEM: Hur mycket RAM-minne som används.
  • IO: Hur mycket data som läses från och skrivs till hårddisken.
  • IOPS: Hur många läs- och skrivförfrågningar det är till hårddisken per sekund.
  • PNO: Totalt antal processer som körs på kontot.
  • EP: Antal Entry Processes, alltså processer som har skapats genom en fråga till Apache, t.ex. en hemsidebesökare.
  • Actions: Klicka på pennan för att redigera gränserna för den användaren.

Om du är ute efter ett specifikt konto kan du använda sökfunktionen precis ovanför listan. Du kan även begränsa hur många konton som du ska se samt ändra så att du ser huvuddomänen istället för cPanelanvändarnamnet.

Historical Usage

Här kan du se hur mycket resurser som alla cPanelkonton har använt totalt. Börja med att välja vilket tidsspann du vill visa.

Du kommer då längre ner på sidan få upp ett antal grafer som visar din användning för den perioden. Dessa grafer kan du använda för att avgöra om du behöver uppgradera din tjänst.

Under graferna ser du en tabell över de fem konton som använt mest systemresurser under den valda tidsperioden.

För att se mer information om vilka konton som är ansvariga för användningen behöver du kolla under Statistics.

Users

På den här sidan får du upp en lista med alla cPanelkonton som du har skapat.

Om du klickar på pennan längst ut till höger kan du redigera hur mycket resurser som det specifika kontot ska ha tillgång till. De här inställningarna kommer alltså skriva över vad som är satt i paketet för det specifika kontot.

Alla inställningarna här betyder följande:

  • SPEED: Antal CPU-kärnor, 100% = 1 kärna.
  • PMEM: RAM-minne.
  • IO: Hur snabbt kontot får läsa och skriva till hårddisken.
  • IOPS: Hur många skriv- och läs förfrågningar som får göras mot hårddisken per sekund.
  • EP: Antal Entry Processes, alltså processer som har skapats genom en fråga till Apache, t.ex. en hemsidebesökare.
  • NPROC: Max antal processor som får köras på kontot. Det här värdet ska alltid vara högre än EP-värdet.

Om du istället för att klicka på pennan klickar på klockan med pilen under actions så kan du se hur mycket resurser som det specifika kontot har använt historiskt.

Statistics

På den här sidan kan du få en överblick över resursanvändningen för alla dina konton samt identifiera problematiska konton.

Börja med att välja vilket tidsspann du vill visa uppe till vänster.

Du kan sedan klicka på varje rubrik i listan för att sortera efter olika saker. T.ex. om du vill hitta vilka konton som har maxat CPU-användningen så kan du sortera på F under SPEED.

I det här fallet var det ett antal konton som har slagit i gränsen flera gånger. För att se mer statistik om ett specifikt konto kan du klicka på ikonen med de små staplarna på sig ute till höger.

Samma princip kan appliceras på andra saker som du vill kolla upp. Rubrikerna och bokstäverna i tabellen betyder följande:

  • SPEED: CPU-användning, 100% = 1 kärna.
  • PMEM: RAM-minnesanvändning.
  • IO: Hur mycket data som läses från och skrivs till hårddisken.
  • EP: Antal Entry Processes, alltså processer som har skapats genom en fråga till Apache, t.ex. en hemsidebesökare.
  • NPROC: Totalt antal processer som körs på kontot.
  • IOPS: Hur många skriv- och läsförfrågningar som det görs mot hårddisken per sekund.
  • A: Genomsnittliga användningen för perioden som du har valt.
  • L: Gränsen för hur mycket som får användas.
  • F: Hur många faults som har uppstått under den valda perioden.

Options

Här kan du aktivera att du som återförsäljare och/eller dina kunder ska få notiser om någon slår i en gräns.

LVE Faults Email Notifications

Här har du tre alternativ:

  • Notify me on users faults: Om en av dina kunder slår i en gräns så får du ett mail.
  • Notify Customers: Skicka ett mail till kunden om de slår i en gräns.
  • Notify me when I hit my limits: Skicka ett mail till dig som återförsäljare om du slår i någon gräns på ditt återförsäljarkonto.

Faults to include

En notis kommer genereras när ett fault uppstår. Här kan du välja vad som ska generera ett fault:

  • SPEED: Om gränsen för CPU-användning överskridits.
  • IO: Om någon överskrider den satta läs-/skrivhastigheten.
  • IOPS: Om någon överskrider gränsen för antalet läs-/skrivförfrågningar mot hårddisken per sekund.
  • Memory: Om gränsen för RAM-användningen överskridits.
  • Concurrent connections: Om den satta gränsen för EP överskridits.
  • NPROC: Om gränsen för maxantal samtidigt processer på ett konto överskridits.

Minimum number of Faults to notify

Här kan du välja hur många faults det krävs för att ett mail ska genereras. Till exempel om ett cPanelkonto slår i taket på RAM-användning en gång så genereras 1 fault. Om du då har ställt gränsen på 2 så kommer ingen notis att skickas ut, men har du ställt den på 1 kommer ett mail skickas.

Det är uppdelat så att du kan välja hur många faults det krävs för att dina kunder ska få ett mail samt hur många det krävs för att du ska få ett mail.

Du kan även ställa in med vilket intervall mail ska skickas ut, så att ingen blir spammad om det är så att ett cPanelkonto maxar sina resurser under en längre tid.

Packages

Här kan du se de paket som du har skapat i WHM samt ändra hur mycket resurser som ska ingå i varje paket. Om du inte vet vad ett paket är eller hur man skapar det så borde du läsa den här guiden först.

Om du klickar på ikonen som ser ut som en penna längst ut till höger om varje paket så får du möjlighet att redigera innehållet. Varje alternativ betyder följande:

  • SPEED: Hur mycket CPU som får användas, 100% = 1 kärna.
  • PMEM: Hur mycket RAM-minne som får användas.
  • IO: Hur många megabyte data som får läsas och skrivas till hårddisken per sekund.
  • IOPS: Hur många läs- och skrivförfrågningar som får göras till hårddisken per sekund.
  • EP: Antal Entry Processes, alltså processer som har skapats genom en fråga till Apache, t.ex. en hemsidebesökare.
  • NPROC: Totalt antal processer som får köras på kontot. Detta värde ska alltid vara högre än EP.

Varje cPanelkonto som använder paketet som du ändrar resurserna för kommer få dom uppdaterade resurserna. Så länge du inte har skrivit över resurserna för ett specifikt konto som du kan göra på Users-fliken, då kommer de manuellt satta resurserna fortfarande gälla.

Föreslagna nivåer att börja med

Tänk på att nivåerna nedan enbart är förslag. Om hemsidor som ställts in att använda paket med gränser enligt nedan inte fungerar som tänkt, överväg att höja värdena.

Vilka nivåer man ska lägga de olika resurstyperna på varierar något baserat på vilken sorts hemsida som ska finnas på kontot. Nedan visar vi exempel på uppsättningar dels för ”vanlig” hemsida (till exempel en blogg) och dels för en webbshop.

Vanlig hemsida (motsvarar ett Webbhotellkonto Standard)

SPEED: 200%
PMEM: 3GB
IO: 50 MB/s
IOPS: 1024
EP: 30
NPROC: 100

Webbshop (motsvarar ett Webbhotellkonto Premium)

SPEED: 300%
PMEM: 5GB
IO: 250 MB/s
IOPS: 1024
EP: 50
NPROC: 100

Tung webbshop (motsvarar ett Webbhotellkonto Deluxe)

SPEED: 500%
PMEM: 8GB
IO: 350 MB/s
IOPS: 2048
EP: 70
NPROC: 150

I grundutförandet har Agency Standard systemresurser som rymmer ett Webbshop-konto enligt rekommendationen ovan. Allt eftersom du lägger till flera webbhotellkonton kan du behöva uppgradera ditt Agency-konto med mer systemrsurser.

Hjälpte den här guiden dig?

Relaterade guider

Behöver du mer hjälp?
Kan du inte hitta lösningen på ditt problem? Då kan du kontakta oss via e-post, chatt och telefon!
Kontakta oss