1. Hem
  2. cPanel/WHM
  3. Hur fungerar Hantera team-funktionen på webbhotellkonton?

Hur fungerar Hantera team-funktionen på webbhotellkonton?

Observera att inloggningen direkt mot cPanel via oderland.se inte fungerar för användare skapade via Hantera team. Istället måste man logga in direkt på serverns inloggningssida. Vet du inte adressen till den beskriver denna guide hur du hittar länken (avsnittet “Via direkt-inloggning” en bit ner).

Om det finns ett behov av att tillåta inloggningar för flera olika användare (eventuellt med olika rättigheter) på ett och samma webbhotellkonto kan funktionen Hantera team vara ett bra verktyg. I denna guide går vi igenom de olika delarna av funktionen.

Observera att ett användarkonto med administrator-rättigheter (se nedan) uppsatt via Hantera team-funktionen inte kan hantera användare i teamet. Denna funktion är unik för huvudkontot på webbhotellkontot.

Komma åt funktionen

För att komma åt funktionen Hantera team, gör så här:

  1. Börja med att logga in på cPanel. För detta måste du använda huvudkontot för webbhotellkontot och inte något konto tidigare skapat via Hantera team-funktionen.
  2. Gå in på ikonen Hantera team under rubriken Inställningar.
  3. Du kommer nu åt gränssnittet där du kan hantera de olika användarna du vill sätta upp (eller har satt upp sedan tidigare) i teamet.

Lägga till en användare

Observera att du av säkerhetsskäl inte bör skapa användare och lämna ut uppgifterna till vem som helst. Sätter du administrator-rättigheter på en användare kommer denna användare ha tillgång till i princip allt som huvudkontot når.

För att lägga till en team-användare med inloggningsrättigheter till webbhotellkontot, följ dessa instruktioner.

  1. Börja med att gå in på Hantera team-funktionen enligt instruktionerna ovan.
  2. Klicka nu på knappen + Skapa teamanvändare.
  3. Du når nu gränssnittet där du kan göra inställningar för den nya användaren.

    Här anger du inställningarna enligt följande:

    Användarnamn: Ge användaren ett användarnamn. Namnet kommer bli på formatet ditt_valda_namn@webbhotellkontots_huvuddomän. Så om du anger anvandare här blir det fullständiga användarnamnet anvandare@oderland-demo.se baserat på vårt exempel ovan, då huvuddomänen är oderland-demo.se.

    Lösenord: Här väljer du om du vill låta den nya användaren ställa in ett eget lösenord eller om du önskar sätta ett lösenord åt användaren. Om du låter användaren skapa ett eget lösenord kommer en länk för detta skickas till mailadressen du anger i fältet nedanför.

    Kontaktadress: En e-postadress till den nya användaren. Denna adress används för exempelvis lösenordsåterställningar och notismail. Den används även för en lösenordslänk som skickas ut om du väljer att användaren får skapa ett eget lösenord i steget ovan.

    Roller: Här väljer du vilka roller den nya användaren ska ha. Det finns fyra olika roller som i stora drag betyder enligt följande:
    Administrator: Samma rättigheter som huvudkontot, med full åtkomst till alla funktioner på webbhotellkontot, frånsett teamhanteringen. Denna är unik för kontoägaren.
    Database: Åtkomst till databasrelaterade funktioner på webbhotellkontot.
    Email: Tillgång till funktioner relaterade till e-posthantering, så som uppsättning/hantering av befintliga e-postkonton, vidarebefordrare, filter etc.
    Web: Åtkomst till funktionerna relaterade till hemsidor och dess filer uppladdade på webbhotellkontot.

    Anteckningar: Här kan du skriva en notis om användarkontot, exempelvis vems konto det är om det inte framgår av användarnamnet.

    Under Tjänster kan du även aktivera e-postkonto och FTP-konto för användaren om du vill göra det. Observera att Webdisk som nämns inte är tillgänglig även om den syns i gränssnittet.

    Om du önskar tidsbegränsa användarkontot kan detta göras under Säkerhetsinställningar längst ner.
  4. Glöm inte att klicka på + Skapa när du är nöjd med inställningarna. Du måste även bocka för rutan i den gula rutan som poppar upp och godkänna att du accepterar de säkerhetsrisker som kan uppstå när man lämnar ut inloggningsuppgifter till någon annan.

Redigera en användare

För att redigera en befintlig användare i teamet, gör så här:

  1. Börja med att gå in på Hantera team-funktionen enligt instruktionerna ovan.
  2. Leta upp användaren du vill redigera i listan över användare och klicka på Redigera användare-knappen.
  3. Du får nu möjlighet att redigera inställningarna för användaren.

    Inställningarna sköts på samma sätt som när du skapar en ny användare enligt steg 3 i avsnittet ovan.
  4. Klicka på + Spara när du är klar med redigeringen.

Radera en användare

Om du vill ta bort en användare, som alltså inte längre ska ha åtkomst till några funktioner inne på webbhotellkontot, gör så här:

  1. Börja med att gå in på Hantera team-funktionen enligt instruktionerna ovan.
  2. Leta upp användaren du vill ta bort i listan över användare och klicka på Ta bort-knappen.
  3. Läs nu informationen på skärmen och bekräfta sedan raderingen med Ta bort-knappen längst ner.
  4. Användaren raderas nu.
Hjälpte den här guiden dig?

Relaterade guider

Behöver du mer hjälp?
Kan du inte hitta lösningen på ditt problem? Då kan du kontakta oss via e-post, chatt och telefon!
Kontakta oss