Om det finns ett behov av att tillåta inloggningar för flera olika användare (eventuellt med olika rättigheter) på ett och samma webbhotellkonto kan funktionen Hantera team
vara ett bra verktyg. I denna guide går vi igenom de olika delarna av funktionen.
Komma åt funktionen
För att komma åt funktionen Hantera team
, gör så här:
- Börja med att logga in på cPanel. För detta måste du använda huvudkontot för webbhotellkontot och inte något konto tidigare skapat via Hantera team-funktionen.
- Gå in på ikonen
Hantera team
under rubrikenInställningar
. - Du kommer nu åt gränssnittet där du kan hantera de olika användarna du vill sätta upp (eller har satt upp sedan tidigare) i teamet.
Lägga till en användare
För att lägga till en team-användare med inloggningsrättigheter till webbhotellkontot, följ dessa instruktioner.
- Börja med att gå in på
Hantera team
-funktionen enligt instruktionerna ovan. - Klicka nu på knappen
+ Skapa teamanvändare
. - Du når nu gränssnittet där du kan göra inställningar för den nya användaren.
Här anger du inställningarna enligt följande:
Användarnamn: Ge användaren ett användarnamn. Namnet kommer bli på formatet ditt_valda_namn@webbhotellkontots_huvuddomän. Så om du angeranvandare
här blir det fullständiga användarnamnetanvandare@oderland-demo.se
baserat på vårt exempel ovan, då huvuddomänen äroderland-demo.se
.
Lösenord: Här väljer du om du vill låta den nya användaren ställa in ett eget lösenord eller om du önskar sätta ett lösenord åt användaren. Om du låter användaren skapa ett eget lösenord kommer en länk för detta skickas till mailadressen du anger i fältet nedanför.
Kontaktadress: En e-postadress till den nya användaren. Denna adress används för exempelvis lösenordsåterställningar och notismail. Den används även för en lösenordslänk som skickas ut om du väljer att användaren får skapa ett eget lösenord i steget ovan.
Roller: Här väljer du vilka roller den nya användaren ska ha. Det finns fyra olika roller som i stora drag betyder enligt följande:
Administrator: Samma rättigheter som huvudkontot, med full åtkomst till alla funktioner på webbhotellkontot, frånsett teamhanteringen. Denna är unik för kontoägaren.
Database: Åtkomst till databasrelaterade funktioner på webbhotellkontot.
Email: Tillgång till funktioner relaterade till e-posthantering, så som uppsättning/hantering av befintliga e-postkonton, vidarebefordrare, filter etc.
Web: Åtkomst till funktionerna relaterade till hemsidor och dess filer uppladdade på webbhotellkontot.
Anteckningar: Här kan du skriva en notis om användarkontot, exempelvis vems konto det är om det inte framgår av användarnamnet.
Under Tjänster kan du även aktivera e-postkonto och FTP-konto för användaren om du vill göra det. Observera att Webdisk som nämns inte är tillgänglig även om den syns i gränssnittet.
Om du önskar tidsbegränsa användarkontot kan detta göras under Säkerhetsinställningar längst ner. - Glöm inte att klicka på
+ Skapa
när du är nöjd med inställningarna. Du måste även bocka för rutan i den gula rutan som poppar upp och godkänna att du accepterar de säkerhetsrisker som kan uppstå när man lämnar ut inloggningsuppgifter till någon annan.
Redigera en användare
För att redigera en befintlig användare i teamet, gör så här:
- Börja med att gå in på
Hantera team
-funktionen enligt instruktionerna ovan. - Leta upp användaren du vill redigera i listan över användare och klicka på
Redigera användare
-knappen. - Du får nu möjlighet att redigera inställningarna för användaren.
Inställningarna sköts på samma sätt som när du skapar en ny användare enligt steg 3 i avsnittet ovan. - Klicka på
+ Spara
när du är klar med redigeringen.
Radera en användare
Om du vill ta bort en användare, som alltså inte längre ska ha åtkomst till några funktioner inne på webbhotellkontot, gör så här:
- Börja med att gå in på
Hantera team
-funktionen enligt instruktionerna ovan. - Leta upp användaren du vill ta bort i listan över användare och klicka på
Ta bort
-knappen. - Läs nu informationen på skärmen och bekräfta sedan raderingen med
Ta bort
-knappen längst ner. - Användaren raderas nu.