1. Hem
  2. E-post & App Suite
  3. Hur förbättrar jag levererbarheten på mina mail?

Hur förbättrar jag levererbarheten på mina mail?

Innehåll

Ett stort problem med mail är att systemet fungerar som så att vem som helst kan skicka mail med vilken mailadress som helst. Tekniskt sett kan alltså vem som helst i världen bestämma sig för att börja att skicka mail med just din e-postadress. Det är ett problem som har funnits sedan mail lanserades även om det från början inte sågs som ett problem. Det har dock på senare år gjort så att spammare kan göra så det ser ut som att deras mail kommer från legitima avsändare. Det har därför tagits fram två tekniker som heter SPF (Sender Policy Framework) och DKIM (DomainKeys Identified Mail) för att sätta stopp för den här möjligheten.

SPF och DKIM handlar om att bevisa att de mail som du som ägare av ett domännamn skickar faktiskt kommer från dig. Allt fler e-postservrar har därför börjat kolla om inkommande mail använder sig av SPF och DKIM och om mailet inte gör det så skickas det till skräpkorgen. Det är därför viktigt att du aktiverar SPF och DKIM så att dina mail inte hamnar i skräpkorgen hos mottagaren och du blockerar spammare från att missbruka ditt domännamn.

Logga in

För att komma åt inställningarna för SPF och DKIM behöver du göra följande.

  1. Logga in på cPanel.
  2. Klicka på ikonen Levererbarhet för e-post i kategorin E-post.
  3. Du kan se en lista över alla domäner och subdomäner på ditt konto med statusinformation om var och en. Klicka på Hantera för att redigera SPF eller visa DKIM-information för domännamnet.
  4. Om du ser en varning som i nedanstående bild (markerad i rött) betyder det att domännamnet inte använder våra namnservrar. Du kommer då inte att kunna hantera SPF och DKIM via Oderland. Du kan dock göra ändringarna i ditt webbhotellkonto hos och sedan kopiera DNS-inläggen till din DNS-leverantör.

SPF

Om du har DNS-hantering någon annanstans än hos oss men har e-posthanteringen på våra servrar är det följande data du behöver komplettera ditt SPF-inlägg med för att förbättra chanserna till framgångsrik leverans av e-post:
+ip4:XXX +include:_vsp.oderland.com

Byt ut XXX mot IP-adressen som motsvarar den server ditt webbhotellkonto hos oss ligger på. Tänk på att SPF-inlägget kan behöva innehålla annan information utöver vår ovan (exempelvis om du använder andra e-postjänster för nyhetsbrev).

Hur du redigerar SPF-inlägget hos din DNS-leverantör behöver du kontakta deras support kring.

  1. Du kan se kort information om ditt SPF-inlägg under rubriken SPF. För att ändra SPF-inställningarna behöver du klicka på knappen som heter Redigera.
  2. Ditt nuvarande SPF-inlägg och det inlägg som cPanel rekommenderar visas på sidan Redigera SPF-inlägget. Dessa fält går dock inte att redigera direkt utan ändringar görs längre ner på sidan.

  3. Den första delen låter dig lägga till ytterligare mailservrar baserat på deras värdnamn. Om mailserverns finns inlagd som en A-pekare på värdnamnet behöver du använda Lägg till ett nytt "Host (+a)" inlägg. Om mailservern är tillagd som en MX-pekare på värdnamnet behöver du istället använda Lägg till ett nytt "+mx" inlägg.
    Lägga till A och MX
  4. Du kan även lägga till IPv4 och IPv6-adresser för andra mailservrar som du vill godkänna för att skicka mail från din domän.
  5. Mailleverantörer tillhandahåller ofta listor med information om deras mailservrar som kan inkluderas i SPF-inlägg. Oderlands lista finns tillgänglig som ett TXT-inlägg på _vsp.oderland.comoch de flesta domäner som använder Oderlands DNS-servrar har redan det SPF-inlägget inkluderat. För att lägga till listor från andra leverantörer i ditt SPF-inlägg klickar du på Lägg till ett nytt "+include" inlägg.
    SPF includes
  6. Nedanstående inställning styr vad som ska göras med mail som bryter mot ditt SPF-inlägg. Som standard sätts ~all på slutet av ditt SPF-inlägg vilket indikerar till den mottagande servern att du som domänägare inte bryr dig om någon bryter mot ditt SPF-inlägg. Med följande val kan du ange att ingen mailserver borde acceptera mail som bryter mot SPF. Ditt SPF-inlägg kommer då avslutas med -all.

Tänk på att det är upp till den mottagande servern att respektera ditt SPF-inlägg. Om den inte gör det så finns det tyvärr ingenting som vi kan göra åt det.

DKIM

Så länge du enbart använder våra servrar för att skicka ut mail och du har DNS-hantering hos oss så behöver du normalt inte göra något för att DKIM ska fungera.

DKIM är en annan teknik för att göra det möjligt för mottagare av mail att avgöra om mailen skickats från en godkänd mailserver. DKIM består av en privat och en publik nyckel, den privata nyckeln hålls hemlig och stannar på servern och den publika publiceras i ett DNS-inlägg. Alla dina utgående mail signeras digitalt med den privata nyckeln vilket gör att den mottagande servern kan använda den publika nyckeln för att verifiera att det är domänens ägare som har skickat mailet.

Under rubriken DKIM efter du har loggat in och klickat på hantera kan du se DNS-inlägget för din DKIM-nyckel.

För att DKIM ska fungera krävs det alltså att den privata nyckeln finns installerad på alla servrar som skickar mail med ditt domännamn. Om det är någon annan server än vår som ska skicka mail med domännamnet kan du kopiera den privata nyckeln och installera den på den andra servern.

Visa privata DKIM-nyckeln

Om det är så att du använder vår server för att skicka ut mail men du har inte DNS-hantering hos oss, då behöver du lägga till den publika nyckeln i ett DNS-inlägg hos din DNS-leverantör. Du kan kopiera DNS-inlägget samt den publika nyckeln genom att klicka på följande knappar.

Kopiera DKIM DNS

Om det är så att den DNS-server som du använder inte stöder väldigt långa DNS-inlägg så behöver du ändra till Delad och sedan kan du kopiera inlägget.

Kopiera delad eller hel DKIM-post

Om du använder en nyhetsbrevtjänst, t.ex. MailChimp, som vill att du ska lägga till deras DKIM-inlägg så görs det oftast med ett CNAME vilket du kan skapa med DNS-hanteraren i cPanel.

Hjälpte den här guiden dig?

Relaterade guider

Behöver du mer hjälp?
Kan du inte hitta lösningen på ditt problem? Då kan du kontakta oss via e-post, chatt och telefon!
Kontakta oss