Ett stort problem med mail är att systemet fungerar som så att vem som helst kan skicka mail med vilken mailadress som helst. Tekniskt sett kan alltså vem som helst i världen bestämma sig för att börja att skicka mail med just din e-postadress. Det är ett problem som har funnits sedan mail lanserades även om det från början inte sågs som ett problem. Det har dock på senare år gjort så att spammare kan göra så det ser ut som att deras mail kommer från legitima avsändare. Det har därför tagits fram två tekniker som heter SPF (Sender Policy Framework) och DKIM (DomainKeys Identified Mail) för att sätta stopp för den här möjligheten.
SPF och DKIM handlar om att bevisa att de mail som du som ägare av ett domännamn skickar faktiskt kommer från dig. Allt fler e-postservrar har därför börjat kolla om inkommande mail använder sig av SPF och DKIM och om mailet inte gör det så skickas det till skräpkorgen. Det är därför viktigt att du aktiverar SPF och DKIM så att dina mail inte hamnar i skräpkorgen hos mottagaren och du blockerar spammare från att missbruka ditt domännamn.
Logga in
För att komma åt inställningarna för SPF och DKIM behöver du göra följande.
- Logga in på cPanel.
- Klicka på ikonen
Levererbarhet för e-post
i kategorin E-post. - Du kan se en lista över alla domäner och subdomäner på ditt konto med statusinformation om var och en. Klicka på
Hantera
för att redigera SPF eller visa DKIM-information för domännamnet. - Om du ser en varning som i nedanstående bild (markerad i rött) betyder det att domännamnet inte använder våra namnservrar. Du kommer då inte att kunna hantera SPF och DKIM via Oderland. Du kan dock göra ändringarna i ditt webbhotellkonto hos och sedan kopiera DNS-inläggen till din DNS-leverantör.
SPF
- Du kan se kort information om ditt SPF-inlägg under rubriken
SPF
. För att ändra SPF-inställningarna behöver du klicka på knappen som heterRedigera
. - Ditt nuvarande SPF-inlägg och det inlägg som cPanel rekommenderar visas på sidan
Redigera SPF-inlägget
. Dessa fält går dock inte att redigera direkt utan ändringar görs längre ner på sidan. - Den första delen låter dig lägga till ytterligare mailservrar baserat på deras värdnamn. Om mailserverns finns inlagd som en A-pekare på värdnamnet behöver du använda
Lägg till ett nytt "Host (+a)" inlägg
. Om mailservern är tillagd som en MX-pekare på värdnamnet behöver du istället användaLägg till ett nytt "+mx" inlägg
. - Du kan även lägga till IPv4 och IPv6-adresser för andra mailservrar som du vill godkänna för att skicka mail från din domän.
- Mailleverantörer tillhandahåller ofta listor med information om deras mailservrar som kan inkluderas i SPF-inlägg. Oderlands lista finns tillgänglig som ett TXT-inlägg på
_vsp.oderland.com
och de flesta domäner som använder Oderlands DNS-servrar har redan det SPF-inlägget inkluderat. För att lägga till listor från andra leverantörer i ditt SPF-inlägg klickar du påLägg till ett nytt "+include" inlägg
. - Nedanstående inställning styr vad som ska göras med mail som bryter mot ditt SPF-inlägg. Som standard sätts
~all
på slutet av ditt SPF-inlägg vilket indikerar till den mottagande servern att du som domänägare inte bryr dig om någon bryter mot ditt SPF-inlägg. Med följande val kan du ange att ingen mailserver borde acceptera mail som bryter mot SPF. Ditt SPF-inlägg kommer då avslutas med-all
.
DKIM
DKIM är en annan teknik för att göra det möjligt för mottagare av mail att avgöra om mailen skickats från en godkänd mailserver. DKIM består av en privat och en publik nyckel, den privata nyckeln hålls hemlig och stannar på servern och den publika publiceras i ett DNS-inlägg. Alla dina utgående mail signeras digitalt med den privata nyckeln vilket gör att den mottagande servern kan använda den publika nyckeln för att verifiera att det är domänens ägare som har skickat mailet.
Under rubriken DKIM
efter du har loggat in och klickat på hantera kan du se DNS-inlägget för din DKIM-nyckel.

För att DKIM ska fungera krävs det alltså att den privata nyckeln finns installerad på alla servrar som skickar mail med ditt domännamn. Om det är någon annan server än vår som ska skicka mail med domännamnet kan du kopiera den privata nyckeln och installera den på den andra servern.

Om det är så att du använder vår server för att skicka ut mail men du har inte DNS-hantering hos oss, då behöver du lägga till den publika nyckeln i ett DNS-inlägg hos din DNS-leverantör. Du kan kopiera DNS-inlägget samt den publika nyckeln genom att klicka på följande knappar.

Om det är så att den DNS-server som du använder inte stöder väldigt långa DNS-inlägg så behöver du ändra till Delad
och sedan kan du kopiera inlägget.

Om du använder en nyhetsbrevtjänst, t.ex. MailChimp, som vill att du ska lägga till deras DKIM-inlägg så görs det oftast med ett CNAME vilket du kan skapa med DNS-hanteraren i cPanel.