1. Home
  2. cPanel/WHM
  3. Hur når jag åtkomstloggar för mina hemsidor?

Hur når jag åtkomstloggar för mina hemsidor?

Vid felsökning kan det ibland vara bra att komma åt de åtkomstloggar (access-loggar) som servern skapar baserat på trafiken mot en viss hemsida. Den här guiden går igenom några olika sätt att nå loggarna och nämner även hur man aktiverar arkivering av loggar så de blir tillgängliga under en längre period.

Komma åt loggar

Det finns två sätt att komma åt loggarna, dels via cPanel för webbhotellkontot ifråga och dels via SSH.

Via cPanel

För att nå åtkomstloggarna via cPanel, följ dessa steg:

  1. Börja med att logga in på cPanel.
  2. Leta upp ikonen Åtkomstloggar under Statistik och loggar.
  3. En liten bit ner på sidan ser du en tabell över de loggar som finns tillgängliga. Klickar du på domännamnet i kolumnen Domän får du ner en gz-komprimerad fil innehållandes loggen.

I tabellen ser du även följande:

  • Domän: Vilken domän loggen gäller för. Tänk på att trafik som inkommer till siten via http loggas separat från loggen för trafik som gått via https. Den sistnämnda ser du markerad i tabellen med (SSL) i slutet av domännamnet.
  • Senaste uppdateringen: Tidpunkt för när något senast loggades till loggfilen.
  • Diskanvändning: Hur mycket diskutrymme respektive loggfil upptar. En stor loggfil innebär att det varit mycket trafik mot domänen.
  • Länkade domäner: Här visas vilken tilläggsdomän på ditt webbhotellkonto som motsvarar domänen som syns i Domän-kolumnen.

Om du rullar ner ytterligare en bit på sidan kommer du till rubriken Arkiverade åtkomstloggar. Om du har arkivering påslaget (se nedan) kommer du nå dessa äldre loggar här.

Via SSH

Observera att denna metod är till för mer avancerade användare.

För att nå dina åtkomstloggar via SSH, börja med att ansluta till webbhotellkontot via SSH. Gå därefter till mappen access-logs som finns tillgänglig i roten för ditt konto:

cd ~/access-logs

Du kommer nu åt de senaste loggarna på ditt konto (då loggarna roterar en gång per dygn kan du som mest se data för de senaste 24 timmarna).

Om du har arkivering av loggar påslaget (se avsnittet nedan) så hittar du dessa i mappen logs, som också finns i roten för ditt webbhotellkonto:

cd ~/logs

Aktivera arkivering av loggar

Åtkomstloggarna på servern roteras en gång per dygn, så om du vill ha tillgång till äldre loggar än för de senaste 24 timmarna behöver du aktivera arkivering. För att göra detta, följ dessa steg:

  1. Börja med att logga in på cPanel.
  2. Leta upp ikonen Åtkomstloggar under Statistik och loggar.
  3. Under rubriken Inställningar, kryssa i rutan vid Arkivera loggfiler till ditt konto när systemet processat statistik. Systemet processar i nuläget loggar en gång per dygn..

Om du vill spara utrymme på ditt webbhotellkonto, kryssa även i rutan vid Ta bort föregående månads arkiverade loggar från din hemmapp vid slutet av varje månad.. Du kommer då ha tillgång till den gångna månadens loggar, men inga som är äldre än så. Kryssa inte i rutan om du vill spara alla loggar.

  1. Glöm inte att klicka på Spara när du justerat dina inställningar.
Hjälpte den här guiden dig?

Relaterade guider

Behöver du mer hjälp?
Kan du inte hitta lösningen på ditt problem? Då kan du kontakta oss via e-post, chatt och telefon!
Kontakta oss