Om du stöter på problem när du försöker skicka ut e-post via din iOS-enhet (iPhone eller iPad) kan du behöva ställa in korrekta uppgifter för utgående e-postserver (SMTP). Detta gör du genom att följa denna guide.
- Gå in på
Inställningar
-appen ->E-post
: - Tryck på
Konton
. - Gå in på det aktuella e-postkontot som dina utgående mail inte fungerar som de ska på:
- För att komma åt inställningarna på kontot, tryck på kontot:
- Leta upp inställningen för SMTP (en bit ner bland inställningarna):
- Gå in på den server som står som
Primär server
, det bör vara den enda som är aktiv: - Se sedan till att du anger rätt uppgifter för serveradress, användarnamn och lösenord. Du ska ange samma serveradress, användarnamn och lösenord som du har för inkommande e-post. På raden
Autentisering
ska ordetLösenord
stå. Står det något annat, tryck påAutentisering
för att välja metodenLösenord
där.
Serveradressen för utgående e-post är densamma som du har för inkommande e-post. Denna informationen har du fått via e-post då du köpte tjänsten och går att se när du loggar in på Kundavdelningen. Även användarnamnet och lösenordet ska vara desamma som för inkommande e-post. Du ska alltså inte skriva xyz.oderland.com, du behöver ersätta det med det riktiga servernamnet enligt instruktionerna här ovanför. - Se även till att
Serverport
är inställd på587
. - Tryck på
Klar
uppe till höger så din enhet sparar ändringarna du gjort.
Du bör nu kunna skicka e-post! Starta gärna om enheten först och testa därefter att skicka ut ett e-postmeddelande!