1. Home
  2. E-post & App Suite
  3. Hur åtgärdar jag problem med utgående mail på iOS (iPhone/iPad)?

Hur åtgärdar jag problem med utgående mail på iOS (iPhone/iPad)?

Om du stöter på problem när du försöker skicka ut e-post via din iOS-enhet (iPhone eller iPad) kan du behöva ställa in korrekta uppgifter för utgående e-postserver (SMTP). Detta gör du genom att följa denna guide.

  1. Gå in på Inställningar-appen -> E-post:
  2. Tryck på Konton.
  3. Gå in på det aktuella e-postkontot som dina utgående mail inte fungerar som de ska på:
    Välj ditt mailkonto
  4. För att komma åt inställningarna på kontot, tryck på kontot:
  5. Leta upp inställningen för SMTP (en bit ner bland inställningarna):
  6. Gå in på den server som står som Primär server, det bör vara den enda som är aktiv:
  7. Se sedan till att du anger rätt uppgifter för serveradress, användarnamn och lösenord. Du ska ange samma serveradress, användarnamn och lösenord som du har för inkommande e-post. På raden Autentisering ska ordet Lösenord stå. Står det något annat, tryck på Autentisering för att välja metoden Lösenord där.
    Serveradressen för utgående e-post är densamma som du har för inkommande e-post. Denna informationen har du fått via e-post då du köpte tjänsten och går att se när du loggar in på Kundavdelningen. Även användarnamnet och lösenordet ska vara desamma som för inkommande e-post. Du ska alltså inte skriva xyz.oderland.com, du behöver ersätta det med det riktiga servernamnet enligt instruktionerna här ovanför.
  8. Se även till att Serverport är inställd på 587.
  9. Tryck på Klar uppe till höger så din enhet sparar ändringarna du gjort.

Du bör nu kunna skicka e-post! Starta gärna om enheten först och testa därefter att skicka ut ett e-postmeddelande!

Hjälpte den här guiden dig?

Relaterade guider

Behöver du mer hjälp?
Kan du inte hitta lösningen på ditt problem? Då kan du kontakta oss via e-post, chatt och telefon!
Kontakta oss