1. Hem
  2. Inloggning & kontaktuppgifter
  3. Hur använder jag tvåfaktorsautentisering på Kundavdelningen?

Hur använder jag tvåfaktorsautentisering på Kundavdelningen?

Tvåfaktorsautentisering (2FA) används när du ska logga in någonstans. Du kan t.ex. aktivera det så det används när du ska logga in på Kundavdelningen hos oss. Det innebär att för att kunna logga in behöver du ange två olika faktorer. Totalt finns det tre faktorer, något du vet (lösenord), något du har (en fysisk sak t.ex. ett bankkort) och något du är (t.ex. ett fingeravtryck).

Vanligtvis används bara en faktor när du ska logga in vilket är ett något du vet (lösenord). Numera är det populärt att lägga till faktorn något du har genom att använda en app i din telefon som genererar koder. Din telefon blir alltså något du har. När du loggar in behöver du då först ange ditt lösenord sedan blir du ombedd att skriva in en sexsiffrig engångskod som din telefon har genererat.

Tvåfaktorsautentiseringsappar för mobilen

Det finns ett flertal olika appar för 2FA, några listas här:

iOS-appar
Authenticator
Authy
Google Authenticator
Step Two

Android-appar
2FA Authenticator
Authy
Google Authenticator

Aktivering av 2FA

  1. Börja med att logga in på Kundavdelningen.
  2. När du loggat in, gå in på Konto i menyn till vänster och tryck på Säkerhetsinställningar där.
    Säkerhetsinställningar
  3. Klicka på den gröna Klicka här för att aktivera-knappen.
    Klicka på knappen för att komma igång
  4. Klicka sedan på den röda Fortsätt-knappen i rutan som dyker upp.
  5. Scanna QR-koden som visas på skärmen genom din 2FA-app (om du inte har någon sådan så finns det flera olika, se listan ovan). Skriv sedan in siffrorna från 2FA-appen och klicka på den röda Skicka-knappen.

  6. Du får nu besked om att 2FA nu är aktiverat. Anteckna backupkoden som visas på sidan på ett säkert ställe och klicka sedan på den röda Stäng-knappen för att komma tillbaka till Kundavdelningens landningssida.
    Anteckna backupkoden

Tänk på att spara backupkoden som anges på ett säkert ställe, så du kan komma åt Kundavdelningen även om du förlorar din app eller mobil.

Deaktivering av 2FA

  1. Börja med att logga in på Kundavdelningen.
  2. När du loggat in, gå in på Konto i menyn till vänster och tryck på Säkerhetsinställningar där.
    Säkerhetsinställningar
  3. Klicka på den röda Klicka här för att avaktivera-knappen.
    Klicka på knappen för att avaktivera
  4. Mata in lösenordet som du använder för inloggningen till Kundavdelningen (1) och klicka på den röda Avaktivera Tvåfaktorsautentisering-knappen (2).
    Ange lösenord och tryck på knappen för att stänga av 2FA

Om du får ett felmeddelande om att du angivit fel lösenord, dubbelkolla så du matat in det korrekt. Om inmatningen inte innehåller några fel kan det vara förekomsten av vissa specialtecken som ställer till det. Tecknen nedan visar exempel på tecken som kan orsaka problem.
Å Ä Ö å ä ö ¤ ½ § £ € ¨ ; < > & @
Du behöver då byta ditt lösenord till Kundavdelningen för att komma vidare med deaktiveringen av 2FA.

  1. Du får nu besked om att 2FA är avaktiverat och kan klicka på den röda Stäng-knappen.
    2FA är nu avstängd

Tänk på att ditt konto inte längre är skyddat med den extra säkerhet som 2FA ger efter du avaktiverat det.

Om du förlorat din 2FA-kod samt backupkod

Om du inte längre kan logga in på Kundavdelningen på grund av förlorad 2FA-kod (t.ex. om du bytt mobil, avinstallerat appen eller liknande) samt borttappad backkupkod kan vi stänga av 2FA åt dig.

För att påbörja processen med att avaktivera 2FA med vår hjälp, skicka oss ett mail från den e-postadress som står på kundkontot 2FA ska bort från till support@oderland.se.

Skriv vilket kundkonto det gäller (vilken e-postadress som används för inloggning dit) samt att du önskar hjälp att stänga av 2FA.

Hjälpte den här guiden dig?

Relaterade guider

Behöver du mer hjälp?
Kan du inte hitta lösningen på ditt problem? Då kan du kontakta oss via e-post, chatt och telefon!
Kontakta oss