Tvåfaktorsautentisering (2FA) används när du ska logga in någonstans. Du kan t.ex. aktivera det så det används när du ska logga in på Kundavdelningen hos oss. Det innebär att för att kunna logga in behöver du ange två olika faktorer. Totalt finns det tre faktorer, något du vet (lösenord), något du har (en fysisk sak t.ex. ett bankkort) och något du är (t.ex. ett fingeravtryck).
Vanligtvis används bara en faktor när du ska logga in vilket är ett något du vet (lösenord). Numera är det populärt att lägga till faktorn något du har genom att använda en app i din telefon som genererar koder. Din telefon blir alltså något du har. När du loggar in behöver du då först ange ditt lösenord sedan blir du ombedd att skriva in en sexsiffrig engångskod som din telefon har genererat.
Tvåfaktorsautentiseringsappar för mobilen
Det finns ett flertal olika appar för 2FA, några listas här:
iOS-appar
Authenticator
Authy
Google Authenticator
Step Two
Android-appar
2FA Authenticator
Authy
Google Authenticator
Aktivering av 2FA
- Börja med att logga in på Kundavdelningen.
- När du loggat in, gå in på
Mitt konto
underKonto
i menyn till vänster. - Gå sedan in på fliken
Säkerhetsinställningar
. - Klicka på den gröna
Klicka här för att aktivera
-knappen. - Klicka sedan på den röda
Fortsätt
-knappen i rutan som dyker upp. - Scanna QR-koden som visas på skärmen genom din 2FA-app (om du inte har någon sådan så finns det flera olika, se listan ovan). Skriv sedan in siffrorna från 2FA-appen och klicka på den röda
Skicka
-knappen. - Du får nu besked om att 2FA nu är aktiverat. Anteckna backupkoden som visas på sidan på ett säkert ställe och klicka sedan på den röda
Stäng
-knappen för att komma tillbaka till Kundavdelningens landningssida.
Deaktivering av 2FA
- Börja med att logga in på Kundavdelningen.
- När du loggat in, gå in på
Mitt konto
underKonto
i menyn till vänster. - Gå sedan in på fliken
Säkerhetsinställningar
. - Klicka på den röda
Klicka här för att avaktivera
-knappen. - Mata in lösenordet som du använder för inloggningen till Kundavdelningen (1) och klicka på den röda
Avaktivera Tvåfaktorsautentisering
-knappen (2).
Om du förlorat din 2FA-kod samt backupkod
Om du inte längre kan logga in på Kundavdelningen på grund av förlorad 2FA-kod (t.ex. om du bytt mobil, avinstallerat appen eller liknande) samt borttappad backkupkod kan vi stänga av 2FA åt dig.
För att påbörja processen med att avaktivera 2FA med vår hjälp, skicka oss ett mail från den e-postadress som står på kundkontot 2FA ska bort från till support@oderland.se.