1. Hem
  2. Inloggning & kontaktuppgifter
  3. Hur använder jag tvåfaktorsautentisering på Kundavdelningen?

Hur använder jag tvåfaktorsautentisering på Kundavdelningen?

Tvåfaktorsautentisering (2FA) används när du ska logga in någonstans. Du kan t.ex. aktivera det så det används när du ska logga in på Kundavdelningen hos oss. Det innebär att för att kunna logga in behöver du ange två olika faktorer. Totalt finns det tre faktorer, något du vet (lösenord), något du har (en fysisk sak t.ex. ett bankkort) och något du är (t.ex. ett fingeravtryck).

Vanligtvis används bara en faktor när du ska logga in vilket är ett något du vet (lösenord). Numera är det populärt att lägga till faktorn något du har genom att använda en app i din telefon som genererar koder. Din telefon blir alltså något du har. När du loggar in behöver du då först ange ditt lösenord sedan blir du ombedd att skriva in en sexsiffrig kod som din telefon har genererat.

Tvåfaktorsautentiseringsappar för mobilen

Det finns ett flertal olika appar för 2FA, några listas här:

iOS-appar
Authy
Google Authenticator
LastPass Authenticator

Android-appar
Authy
Google Authenticator
LastPass Authenticator

Aktivering av 2FA

  1. Börja med att logga in på Kundavdelningen.
  2. När du loggat in, gå in på Konto i menyn till vänster och tryck på Säkerhetsinställningar där.
    Säkerhetsinställningar
  3. Klicka på den gröna Klicka här för att aktivera-knappen.
    Aktivera 2FA
  4. Klicka sedan på den röda Snabbguide-knappen.
    Snabbguide för 2FA
  5. Scanna QR-koden som visas på skärmen genom din 2FA-app (om du inte har någon sådan så finns det flera olika, se listan ovan).
  6. Gå vidare med den röda Confirm-knappen.
    Konfirmera 2FA
  7. Skriv in den sexsiffriga koden som din 2FA-app genererar (1) och klicka på Confirm (2).
    Verifiera 2FA-kod
  8. Du får nu besked om att 2FA nu är aktiverat. Anteckna backupkoden (1) som visas på sidan på ett säkert ställe och klicka sedan på den gröna Return to Client Area (2)-knappen för att komma tillbaka till Kundavdelningens landningssida.
    2FA klart

Tänk på att spara backupkoden som anges på ett säkert ställe, så du kan komma åt Kundavdelningen även om du förlorar din app eller mobil.

Deaktivering av 2FA

  1. Börja med att logga in på Kundavdelningen.
  2. När du loggat in, gå in på Konto i menyn till vänster och tryck på Säkerhetsinställningar där.
    Säkerhetsinställningar
  3. Klicka på den röda Klicka här för att avaktivera-knappen.
    Avaktivera 2FA
  4. Mata in lösenordet som du använder för inloggningen till Kundavdelningen (1) och klicka på den orangea Avaktivera Tvåfaktorsautentisering-knappen (2).
    Bekräfta avaktivering av 2FA
  5. Du får nu besked om att 2FA är avaktiverat och kan klicka på den röda Return to Client Area-knappen för att återgå till landningssidan för Kundavdelningen.
    2FA avstängt

Tänk på att ditt konto inte längre är skyddat med den extra säkerhet som 2FA ger efter du avaktiverat det.

Om du förlorat din 2FA-kod samt backupkod

Om du inte längre kan logga in på Kundavdelningen på grund av förlorad 2FA-kod (t.ex. om du bytt mobil, avinstallerat appen eller liknande) samt borttappad backkupkod kan vi stänga av 2FA åt dig.

Då du valt extra säkerhet för ditt kundkonto hos oss när du valt att aktivera 2FA hos oss behöver vi vara extra försiktiga om vi ska hjälpa dig att avaktivera 2FA.

För att påbörja processen med att avaktivera 2FA med vår hjälp, skicka oss ett mail från den e-postadress som står på kundkontot 2FA ska bort från till support@oderland.se.

I mailet behöver du skicka in ett foto där du håller upp din legitimation och ett papper där du skrivit din namnteckning samt dagens datum. Det är viktigt att vi ser att både ansikte och namnteckning matchar de som finns på legitimationen. Datum behöver finnas med så vi ser att bilden är tagen för just detta syfte.
Exempel på bild för avaktivering av 2FA

Utöver bilden behöver du skriva vilket kundkonto det gäller (vilken e-postadress som används för inloggning dit) samt att du önskar hjälp att stänga av 2FA.

Hjälpte den här guiden dig?

Relaterade guider

Behöver du mer hjälp?
Kan du inte hitta lösningen på ditt problem? Då kan du kontakta oss via e-post, chatt och telefon!
KONTAKTA OSS