1. Hem
  2. Inloggning & kontaktuppgifter
  3. Hur använder jag tvåfaktorsautentisering på cPanel?

Hur använder jag tvåfaktorsautentisering på cPanel?

Tvåfaktorsautentisering (2FA) används när du ska logga in någonstans. Du kan t.ex. aktivera det så det används när du ska logga in på Kundavdelningen hos oss. Det innebär att för att kunna logga in behöver du ange två olika faktorer. Totalt finns det tre faktorer, något du vet (lösenord), något du har (en fysisk sak t.ex. ett bankkort) och något du är (t.ex. ett fingeravtryck).

Vanligtvis används bara en faktor när du ska logga in vilket är ett något du vet (lösenord). Numera är det populärt att lägga till faktorn något du har genom att använda en app i din telefon som genererar koder. Din telefon blir alltså något du har. När du loggar in behöver du då först ange ditt lösenord sedan blir du ombedd att skriva in en sexsiffrig kod som din telefon har genererat.

Tvåfaktorsautentiseringsappar för mobilen

Det finns ett flertal olika appar för 2FA, några listas här:

iOS-appar
Authy
Google Authenticator
LastPass Authenticator

Android-appar
Authy
Google Authenticator
LastPass Authenticator

Aktivering av 2FA

  1. Börja med att logga in på cPanel.
  2. Leta upp avsnittet Säkerhet och ikonen Tvåfaktorsautentisering som finns där.
    Ikonen Tvåfaktorsautentisering under Säkerhet
  3. Tryck på knappen Ställ in tvåfaktorsautentisering.
    Tryck på knappen för att komma igång
  4. Scanna QR-koden under Steg 1 som visas på skärmen genom din 2FA-app (om du inte har någon sådan så finns det flera olika, se listan ovan).
    Scanna QR-koden
  5. Rulla ner på sidan och skriv in siffrorna från 2FA-appen under Steg 2 och klicka på Konfigurera tvåfaktorsautentisering.
    Tryck på knappen för att aktivera
  6. Du får nu besked om att 2FA aktiverats på ditt cPanelkonto.
    2FA påslaget

Avaktivering av 2FA

  1. Börja med att logga in på cPanel.
  2. Leta upp avsnittet Säkerhet och ikonen Tvåfaktorsautentisering som finns där.
    Ikonen Tvåfaktorsautentisering under Säkerhet
  3. Tryck på den röda Avaktivera tvåfaktorsautentisering-knappen.
    Avaktivera 2FA
  4. Bekräfta avaktiveringen av 2FA med knappen Ta bort.
    Bekräfta med Ta bort
  5. Du får nu en bekräftelse på att 2FA avaktiverats på ditt konto.
    2FA avaktiverat

Om du förlorat din 2FA-kod

Om du inte längre kan logga in på cPanel på grund av förlorad 2FA-kod (t.ex. om du bytt mobil, avinstallerat appen eller liknande) samt borttappad backkupkod kan vi stänga av 2FA åt dig.

För att påbörja processen med att avaktivera 2FA med vår hjälp, skicka oss ett mail från den e-postadress som står på kundkontot 2FA ska bort från till support@oderland.se. I mailet behöver du bifoga en bild på din legitimation.

Utöver bilden behöver du skriva vilket cPanelkonto det gäller (vilket användarnamn som används för inloggning dit) samt att du önskar hjälp att stänga av 2FA.

Hjälpte den här guiden dig?

Relaterade guider

Behöver du mer hjälp?
Kan du inte hitta lösningen på ditt problem? Då kan du kontakta oss via e-post, chatt och telefon!
Kontakta oss