Tvåfaktorsautentisering (2FA) används när du ska logga in någonstans. Du kan t.ex. aktivera det så det används när du ska logga in på Kundavdelningen hos oss. Det innebär att för att kunna logga in behöver du ange två olika faktorer. Totalt finns det tre faktorer, något du vet (lösenord), något du har (en fysisk sak t.ex. ett bankkort) och något du är (t.ex. ett fingeravtryck).
Vanligtvis används bara en faktor när du ska logga in vilket är ett något du vet (lösenord). Numera är det populärt att lägga till faktorn något du har genom att använda en app i din telefon som genererar koder. Din telefon blir alltså något du har. När du loggar in behöver du då först ange ditt lösenord sedan blir du ombedd att skriva in en sexsiffrig engångskod som din telefon har genererat.
Tvåfaktorsautentiseringsappar för mobilen
Det finns ett flertal olika appar för 2FA, några listas här:
iOS-appar
Authenticator
Authy
Google Authenticator
Step Two
Android-appar
2FA Authenticator
Authy
Google Authenticator
Aktivering av 2FA
- Börja med att logga in på cPanel.
- Leta upp avsnittet
Säkerhet
och ikonenTvåfaktorsautentisering
som finns där. - Tryck på knappen
Ställ in tvåfaktorsautentisering
. - Scanna QR-koden under Steg 1 som visas på skärmen genom din 2FA-app (om du inte har någon sådan så finns det flera olika, se listan ovan).
- Rulla ner på sidan och skriv in siffrorna från 2FA-appen under Steg 2 och klicka på
Konfigurera tvåfaktorsautentisering
. - Du får nu besked om att 2FA aktiverats på ditt cPanelkonto.
Avaktivering av 2FA
- Börja med att logga in på cPanel.
- Leta upp avsnittet
Säkerhet
och ikonenTvåfaktorsautentisering
som finns där. - Tryck på den röda
Avaktivera tvåfaktorsautentisering
-knappen. - Bekräfta avaktiveringen av 2FA med knappen
Ta bort
. - Du får nu en bekräftelse på att 2FA avaktiverats på ditt konto.
Om du förlorat din 2FA-kod
Om du inte längre kan logga in på cPanel på grund av förlorad 2FA-kod (t.ex. om du bytt mobil, avinstallerat appen eller liknande) kan du först försöka logga in på cPanel via Kundavdelningen och därefter stänga av 2FA enligt instruktionerna ovan.
Skullet detta inte fungera, om du exempelvis förlorat 2FA eller övriga inloggningsuppgifter till Kundavdelningen också kan vi hjälpa dig med avaktiveringen.
För att påbörja processen med att avaktivera 2FA med vår hjälp, skicka oss ett mail från den e-postadress som står på kundkontot där cPanelkontot som 2FA ska bort från till support@oderland.se.