Det korta svaret
Det är en bra fråga, dock en som är mycket svår att svara specifikt på eftersom den är så generell. När du kontaktar oss blir det därför naturligt med en konversation runt vad du upplever för problem i dag och/eller vilka behov du har. Du kan kontakta oss via chatt, mail eller telefon och ta diskussionen vidare den vägen.
Det generella svaret
Om en kund först valt ett webbhotell baserat på pris så kan det ha fungerat helt okej en tid. När de sedan hör av sig till oss har något förändrats. Det finns många skäl till att byta, men det gemensamma är att sidan har börjat gå långsamt eller blivit helt otillgänglig. Det kan också bero på att supporten hos den tidigare leverantören inte upplevs som kompetent eller tillgänglig. Att sidan inte fungerar som förväntat kan i vissa fall bero på helt naturliga förändringar, som att sidan helt enkelt vuxit ur sin hosting och när trycket ökar märks det att billig hosting är anpassad för en enkel hemsida men inte klarar en e-handel med många samtidiga besökare på samma sätt.
Det är då de börjar söka efter “ett bra webbhotell” på nätet och hittar forum och jämförelsesidor där många pekar ut oss som ett bra val. (Psst! vi blev faktiskt bäst 2019 och 2020)
Jag funderar på att byta webbhotell för det fungerar inte så bra där jag är nu och jag har hört att ni skall vara bäst.
Så kan det låta när många kunder hittat till oss och har lite frågor
Därefter följer en konversation där vi behöver ta reda på dels vilken tjänst som är lämplig hos oss och dels att vi diskuterar hur en flytt går till samt att det finns möjlighet till flytthjälp.
Det här är det som vi ofta hör att vi är bra på från kunder som flyttat till oss:
- Support – Vi får om och om höra hur bra vi är på support, men varför? Utåt sett är svaret att vi är kompetenta, tålmodiga och hjälpsamma till en nivå som nästan är unik. Det finns många skäl till detta, men dessa vill vi inte ge bort gratis. Vi är väl medvetna om att det är en av våra viktigaste egenskaper och vi jobbar hårt för att fortsätta vara bäst på support.
- Prestanda – Det går fort hos oss! Vi är datornördar som siktar på att upprätthålla och vidareutveckla premiumtjänster och tar betalt för att kunna göra detta. Det är svårt att förutsäga vilken hastighetsökning du kommer få, men vi vet att majoriteten upplever en prestandaförbättring på någon punkt – oavsett var de flyttar från.
- Upptid – Alla hostingbolag verkar komma fram till att de “haft en upptid på 99.99% det senaste året” oavsett hur många incidenter som drabbat dem. Men kunder som flyttar till oss rapporterar att de faktiskt kan känna trygghet i att vi har hög upptid, löser problem fort, redovisar vad som hänt och även hur vi undviker det framöver.
Saker som vi själva gärna vill lyfta fram förutom punkterna ovan:
- Ett robust säkerhetstänk med DDOS-skydd, WAF som hanterar attacker mot applikationer du installerat, backupsystem i världsklass och självklart ett GDPR-tänk i organisationen.
- LiteSpeed-servrar som ger snabbare sidor direkt men ännu snabbare om man installerar deras cacheplugin som fungerar bra ihop med den absolut vanligaste mest krävande kombinationen av hemsida; e-handel baserad på WordPress med WooCommerce.
- En intern anda av att vilja vara bäst och i framkant av utvecklingen där våra kunder är. Alltså inte galna experiment men definitivt att vara bland de första att implementera det de flesta småföretagare och bloggare behöver för att driva sin site med den senaste tekniken. Vi brukar skriva om detta i vår blogg och i våra nyhetsbrev.