1. Home
  2. E-post & App Suite
  3. Varför får jag certifikatsvarning i mitt mailprogram?

Varför får jag certifikatsvarning i mitt mailprogram?

Feltext från iPhone

Om du ställt in så att ditt mailprogram använder SSL/TLS för att koppla upp mot vår server men servernamnet du angett (t.ex. mail.exempeldoman.se) inte har ett certifikat som täcker det namnet så kommer ditt mailprogram klaga. Den gör det eftersom certifikatet den får tillbaka från servern är utfärdat till *.oderland.com och inte till det servernamn som ditt mailprogram frågar efter.

För att få ditt mailprogram att inte klaga kan du göra något av följande.

Sätt upp certifikat

Om du redan har ett certifikat så behöver du utfärda ett nytt som inkluderar den underdomän som du angett i ert mailprogram.

När du följer Let’s Encrypt-guiden ovan kommer du till sidan då du skall specificera vilka underdomäner du vill utfärda certifikat för. Om det är underdomänen mail (som i exempelvis mail.exempeldoman.se) som saknas så behöver du utfärda ett certifikat för underdomänen mail.exempeldoman.se genom att kryssa i rutan. Se bild nedan.

Exempelbild på att utfärda certifikat

Ändra till servernamn för kontot

När du vet vilket servernamn du ska använda kan du gå in i ditt mailprogram och ange det som den inkommande och utgående mailservern. Om du i sökrutan på den här sidan testar att söka efter namnet på just ditt mailprogram tex. Outlook eller Thunderbird bör du få upp de guider som finns för just ditt program.

Hjälpte den här guiden dig?

Relaterade guider

Behöver du mer hjälp?
Kan du inte hitta lösningen på ditt problem? Då kan du kontakta oss via e-post, chatt och telefon!
Kontakta oss