Om du ställt in så att ditt mailprogram använder SSL/TLS för att koppla upp mot vår server men servernamnet du angett (t.ex. mail.exempeldoman.se) inte har ett certifikat som täcker det namnet så kommer ditt mailprogram klaga. Den gör det eftersom certifikatet den får tillbaka från servern är utfärdat till *.oderland.com och inte till det servernamn som ditt mailprogram frågar efter.
För att få ditt mailprogram att inte klaga kan du göra något av följande.
- Sätt upp ett certifikat för den domän eller underdomän som du ansluter mot eller utöka ditt nuvarande för att täcka det namnet också. Vi har en guide här om hur man utfärdar ett gratis Let’s Encrypt SSL-certifikat.
- Använd serverns namn istället. Denna täcks redan av våra certifikat. Vi har en guide här som visar hur du tar reda på vilken server ditt webbhotellkonto ligger på.
Sätt upp certifikat
När du följer Let’s Encrypt-guiden ovan kommer du till sidan då du skall specificera vilka underdomäner du vill utfärda certifikat för. Om det är underdomänen mail (som i exempelvis mail.exempeldoman.se) som saknas så behöver du utfärda ett certifikat för underdomänen mail.exempeldoman.se genom att kryssa i rutan. Se bild nedan.
Ändra till servernamn för kontot
När du vet vilket servernamn du ska använda kan du gå in i ditt mailprogram och ange det som den inkommande och utgående mailservern. Om du i sökrutan på den här sidan testar att söka efter namnet på just ditt mailprogram tex. Outlook eller Thunderbird bör du få upp de guider som finns för just ditt program.