1. Home
  2. E-post & App Suite
  3. Hur felsöker jag problem med mail som inte skickas/tas emot?

Hur felsöker jag problem med mail som inte skickas/tas emot?

Om du får något felmeddelande när du försöker skicka mail eller om du inte kan ta emot mail från någon särskild avsändare så kan du använda cPanels spårningsfunktion för att ta reda på varför det inte fungerar. Börja med att logga in på cPanel, vi har en guide här som visar hur du gör det. Efter det klickar du på knappen Spåra Leverans.

Skriv sedan in mottagarens mailadress i sökrutan. Om du har problem med att du inte kan ta emot mail skriver du in din mailadress, eftersom det är du som är mottagaren.

Mottagarens e-postadress

Klicka på Visa alla för att få en lista med all e-post som har skickats till mottagaren. Klicka på Visa misslyckade för att enbart se de misslyckade meddelandena.

Du ska nu få upp en lista med mail som har den mailadressen som du angav som mottagare. Längst ut till vänster kan du se om mailet har levererats, en grön bock betyder att det har det. Om du hittar något mail som har en varning istället för en grön bock så kan du ta reda på mer information genom att klicka på ikonen med blå bakgrund och bokstaven “i” under kolumnen Åtgärder.

Åtgärder

När du klickar där får du fram information så som:

  • Avsändarvärd
  • Avsändares IP
  • Leveransvärd
  • Leverans-IP.
  • Resultat (Om meddelandet accepterades eller inte).

Så om du har något mail som inte går fram och du undrar varför så är det här ett bra ställe att börja felsöka. Om du hittar ett mail i listan när du söker som inte har gått fram borde du kunna få fram ett felmeddelande som ger dig mer information om exakt varför mailet inte kunde levereras.

Mailcontrol

Ifall leveransen du söker efter inte finns i verktyget Spåra Leverans, eller ifall den finns men allt ser bra ut trots att du vet att den leveransen misslyckades, då kanske problemet syns i loggarna från vårt mailkluster. Du kommer åt att se dom loggar som gäller era mailkonton hos oss genom verktyget ODERLAND Mailcontrol.

Här ser du alla leveranser från den senaste tiden och vad som hände med dessa.

  • Ifall leveransen du söker efter finns här och är lyckad så verkar problemet inte finnas hos oss då brevet kom in eller gick iväg utan problem.
  • Ifall leveransen du söker efter finns här och är misslyckad så kan du få upp mer information om vad som gick fel, denna information kan vara något svår att tyda dock så hör gärna av dig till supporten så kan vi undersöka det.
  • Ifall leveransen du söker efter inte finns här alls så har den loggen antingen blivit för gammal och har tagits bort eller så har vårt kluster helt enkelt inte sett det brevet. Oavsett så kan du höra av dig till supporten så kan vi kika om det finns någon äldre logg sparad eller varför det brevet inte gick via klustret.
Hjälpte den här guiden dig?

Relaterade guider

Behöver du mer hjälp?
Kan du inte hitta lösningen på ditt problem? Då kan du kontakta oss via e-post, chatt och telefon!
Kontakta oss