Om man gör ett utskick via Postal kan man kontrollera status för de utskickade mailen via webbgränssnittet. Det presenteras inte någon samlad statistik, men man kan kika på hur det gått för ett visst e-postmeddelande etc.
Hitta loggarna
För att komma åt loggningen av utskickade mail i Postal, följ dessa instruktioner:
- Börja med att logga in på Postals webbgränssnitt.
- Klicka på den mailserver du vill kontrollera loggarna på. Så länge du inte själv skapat upp flera mailservrar bör du bara ha ett val här.
- Klicka på
Messages
->Outgoing Messages
i menyn. - Du kommer nu se en lista över e-postmeddelanden som skickats ut med din mailserver:
I listan ser du ämnesrad för meddelandena, mottagare, avsändaradress, datum för utskicken samt vilken status de har. - Klickar du på ett av meddelandena får du upp detaljer om det:
Statusar
Varje mail som skickats ut via Postal markeras med en status baserat på hur utskicket gått. De olika statusar som e-postmeddelanden kan få är följande:

Sent innebär att mailet skickats som det skulle och har lämnats över till den mottagande e-postservern.

Held betyder att ett mail hålls av servern och inte blir placerat i mailkön. Oftast är det på grund av att mottagaren till mailet ligger i mailserverns så kallade suppression list. En mailadress hamnar där vid upprepade misslyckade leveranser inom en kort tidsperiod. Postal försöker leverera meddelanden med statusen Held på nytt efter det legat i Held i en vecka.

Soft fail meddelar att försöket att skicka mailet misslyckades, men att ytterligare leveransförsök kommer göras. Väldigt ofta handlar det om att mottagande server har tagit emot flera mail under ett och samma utskick från en viss domän och/eller IP-adress, och de vill bara säkerställa att det inte är spam genom att be avsändarservern (Postal) att prova igen lite senare. Det kan också handla om att mottagande servern har tekniska problem, eller att domänen saknar MX-pekare.

Hard fail betyder att det inte gick att leverera mailet. Det kan bero på att den mottagande e-postadressen inte finns, att dess brevlåda är full, eller att mailet anses vara spam. Utöver detta, om ett mail har försökts att levereras 18 gånger, och samtliga leveransförsök resulterade i ett soft fail, så kommer mailet markeras till slut som hard fail.
Ett meddelande skickat via Postal kan ha haft flera olika statusar innan den man ser i listan och på detaljsidan. Klicka på Activity
-fliken för att se hur mailet fått den status det har i nuläget.

Du kommer nu se en lista på de olika statusar som mailet haft innan det nått nuvarande status:
