1. Information om jour

Information om jour

Introduktion

Den här sidan informerar om villkor som gäller kring ODERLAND Webbhotells journummer och debitering.

Jouren är enbart tillgänglig utanför våra kontorstider.

Debitering

För icke akuta driftärenden debiterar vi 1800 kr exkl. moms per påbörjad timma som arbetet tar. Om du väljer att kopplas vidare till jourtekniker så måste du ha läst igenom informationen nedan samt accepterat denna timtaxa.

För vilka tjänster är journummer tillgängligt?

Journummer är enbart tillgängligt för ägare av följande tjänster utanför kontorstider:

  • Företagskonto
  • Premium+
  • Managed Server
  • SLA Pro avtal

Om du är kund till en återförsäljare (reseller) som har sina tjänster hos oss så har du ej tillgång till vår jour. Då behöver du istället vända dig direkt till återförsäljaren.

Vilka ärenden hanteras av driftjour?

Akuta driftärenden där du verifierat att problemet ligger hos oss. Jourtelefonen är främst till för felanmälan, vidare felsökning samt återkoppling görs via mail.

Vad bör jag göra innan jag ringer journummer?

Verifiera att vi ej har en driftstörning / pågående planerat arbete

Du bör innan samtal ha verifierat att vi ej har någon aktiv driftstörning / planerat arbete som berör din tjänst. Detta kontrollerar du via vår driftinformationssida på följande URL: https://www.oderland.se/clients/serverstatus.php

Om vi har en aktiv driftstörning som berör din tjänst så jobbar vi på så snabbt vi kan med att lösa problemet. Ett samtal till driftjouren får ej problemet att bli löst snabbare.

Verifiera att du ej blivit blockerad i brandväggen på servern

Om du ej kommer åt hemsida/e-post/cPanel så kan det bero på att du blivit tillfälligt blockerad av brandväggen på servern. Kontrollera om du kan komma åt din hemsida genom exempelvis mobiltelefon uppkopplad via annat nät (3G/4G) eller använd någon av de down-for-everyone-or-just-me-alternativ som finns på internet. Om du verkar vara blockerad i brandväggen så kontrollera dina inloggningsuppgifter i till exempel din e-postklient, korrigera eventuella felaktigheter och avvakta sedan 15 minuter innan du testar igen om det fungerar.

Exempel på down-for-everyone-or-just-me-alternativ:

Verifiera att ditt problem ej beror på obetald faktura

Om ett webbhotellkonto är obetalt så kommer du till följande URL: https://www.oderland.se/suspended/
Det problemet löses genom att betala fakturan för webbhotellkontot, då släpper spärren med automatik. Du kan behöva rensa cachen i din webbläsare för att se sidan igen.

Om ett domännamn är obetalt så framgår det normalt sett i whois-information för domänen. Kontrollera whois-information och se om utgångsdatum för domänen passerats. Om detta hänt är det samma princip som gäller här som för nedstängda konton – betala fakturan. Då förnyas domänen automatiskt och den börjar fungera igen. Det kan ta upp till 24 timmar innan domännamnet kommer igång ordentligt.

Exempel på tjänster som kan visa whois-informationen:

Vilka ärenden hanteras ej via driftjour?

Vanliga supportärenden hanteras ej via driftjour. Ett par exempel på support/kundtjänst-ärenden som ej hanteras:

  • Glömt lösenord/inloggningsproblem
  • Domän har löpt ut/domän i clientHold
  • Min hemsida har blivit hackad
  • Överlåtelse
  • Fakturafrågor
  • Ompekning
  • Mailproblem
  • Webmailproblem
  • Jag kan inte nå min VPS!
  • Allmänna frågor om våra tjänster
  • Problem med WordPress, Joomla, Drupal, Prestashop, Magento osv.
  • Jag behöver hjälp med att utföra …

Mitt ärende är listat ovan som ett ärende som ej hanteras av jour. Vad ska jag göra? Detta är akut för mig!

Vi har full förståelse för att du vill ha hjälp akut men tyvärr måste vi hänvisa dig att ta kontakt med oss under våra ordinarie öppettider. Vi rekommenderar att du tar en titt på våra FAQ-guider där vi har svar på de flesta återkommande frågor. Om du ej finner svar via våra FAQ-sidor så skicka oss ett mail till support@oderland.se så svarar vi dig så snart vi kan. Vi kollar av inskickade ärenden även utanför kontorstid men svarstiden kan variera.

Journumret

Om du är osäker på om ditt problem är något som hanteras av jouren så kan du öppna ett ärende med prioritet hög. Ärenden med den prioriteten får jourhavande tekniker notifiering (dagtid) om och kan då avgöra om det är något som hanteras av jouren eller inte. Du kan öppna ett sådant ärende här.


0708 – 66 60 51