1. Home
  2. E-post & App Suite
  3. Hur skapar jag autosvar?

Hur skapar jag autosvar?

Vet du inte vilken server ditt webbhotellkonto ligger på? Kontrollera det enligt dessa instruktioner.

Att skapa autosvar (out of office-meddelande, frånvaromeddelande) kan vara väldigt praktiskt vid exempelvis semestertider. Du kan ställa in autosvar för e-post via din webbmail, som varje enskild användare kommer åt via sin webbläsare eller via cPanel.

Om du inte har tillgång till det cPanelkonto där din epostadress finns kan du antingen ta kontakt med ansvarig för kontot eller själv logga in till webbmailen som du hittar på http://dindomän.se/webmail , där du alltså byter ut dindomän.se mot din egen domän (det som står efter @ i din mailadress).

Observera att du inte kommer få autosvar till din egna mailadress, alltså om du mailar dig själv. För att testa att det fungerar måste du använda en annan mailadress.

Via cPanel

  1. Logga in på cPanel, vi har en guide här som visar hur du gör det.
  2. Klicka på ikonen Automatiska svar.
  3. Klicka på knappen Lägg till automatiskt svar.
  4. Fyll i fälten.
     

    Teckenuppsättning skall vara kvar på utf-8 om du vill kunna använda ÅÄÖ.Intervall styr hur ofta det skall gå ut autosvar. Om du till exempel sätter intervall till 8 timmar och samma avsändare skickar två mail till dig med 1 timmas mellanrum kommer personen bara få ett autosvar (på det första mailet), eftersom de två mailen skickades inom den valda 8-timmarsperioden. Vi rekommenderar att du sätter intervallet på minst 1 timma.

    Du bestämmer vilken mailadress som autosvaret gäller igenom att välja först E-post och sedan Domän. (Dvs. du delar upp din mailadress i två delar.)

    I fältet Från anger du vem avsändaren av autosvaret är (t.ex. namnet på den som har e-postkontot).

    Om du i brödtexten vill HTML-formatera ditt mail (t.ex. ha med olika typsnitt, bilder eller liknande) behöver du kryssa i Det här meddelandet innehåller HTML.Du kan använda några special-taggar i brödtexten också för att göra svaret mer personligt:

    • %subject% — Ämnet på meddelandet som du tog emot.
    • %from% — Namnet på avsändaren som du tog emot. Om namnet inte finns med i mailet som du tog emot så skrivs avsändarens e-mail adress ut.
    • %email% — Avsändarens email adress.
  5. Välj vilken tid Autosvaret skall vara aktiverat.
  6. Klicka på Skapa/Ändra

Exempel på automatiskt svar:  

Teckenuppsättning: utf-8 
Intervall: 8 
E-post: info 
Domän: exempel.se 
Från: Ditt Namn 
Ämne: Jag är på semester 
HTML: Ja 
Brödtext: <h2>Hej %from%,</h2>

<p>Vad kul att just du kontaktar mig om %subject%!</p>

<p>Vi har tagit emot ditt mail och kommer kontakta dig så snart som möjligt.<br>
 Kolla gärna in <a href="http://exempel.com">den här fräcka länken</a> under tiden.<br>
 </p>

<h3>MVH<br>
 Kundtjänst</h3>

Via webbmailen

  1. Börja med att logga in på webbmailen genom att gå till dindomän.se/webmail. Du behöver byta ut dindomän.se mot det domännamn som kommer efter @ i din mailadress.

Observera att du måste logga in på webbmailen på dindomän.se/webmail – om du använder App Suite kommer du inte åt att hantera autosvar.

  1. Inne på webbmailen klickar du sedan på din mailadress högst upp till höger och sedan Automatiska svar.

    Ser du inte din mailadress överst kan det hända att du har slagit på automatisk inloggning till någon av webbmailklienterna (Roundcube eller Horde). För att komma vidare, klicka på Webmail Home ute till vänster om du kör Roundcube:

    Därefter kommer du åt menyn som nämns i början av det här steget.
  2. Sedan kan du följa instruktionerna från och med steg 3 i avsnittet Via cPanel här ovanför eftersom det ser exakt likadant ut.
Hjälpte den här guiden dig?

Relaterade guider

Behöver du mer hjälp?
Kan du inte hitta lösningen på ditt problem? Då kan du kontakta oss via e-post, chatt och telefon!
Kontakta oss