1. Hem
  2. E-post
  3. E-postprogram & appar
  4. Hur sätter jag upp mitt mailkonto i iOS (iPhone/iPad)?

Hur sätter jag upp mitt mailkonto i iOS (iPhone/iPad)?

This article is also available in enEnglish

Manuellt

För att konfigurera e-post på iOS-enheter som kör iOS 10/11 (såsom iPad eller iPhone) så kan man antigen gå igenom en guide som kommer upp om man inte redan har ett e-post konto inställt, eller så får man göra följande:

  1. Gå in på Inställningar-appen -> Konton och lösenord -> Lägg till konto. Du möts då av följande val:
  2. För att sätta upp ett konto hos oss, använd Annat -> Lägg till e-postkonto.
  3. Fyll i fälten för ditt nya konto och klicka Nästa.
  4. Överst väljer du IMAP. Se sen till att fylla i alla fält, att notera är värdnamn för inkommande och utgående e-post som skall vara den server som ditt webbhotellkonto ligger på. Denna informationen har du fått via mail då du köpte tjänsten och går även att se i Kundavdelningen. När du skrivit in allt korrekt, gå vidare med Nästa.

    Du ska alltså inte skriva xyz.oderland.com, du behöver ersätta det med det riktiga servernamnet enligt instruktionerna här ovanför.

  5. Inställningarna ska nu verifieras, vilket kan ta en liten stund.
  6. Välj på nästföljande skärm att E-post ska hanteras för kontot och tryck på Spara.
  7. Det hela ska nu vara klart och du ska kunna använda din iPhone för att skicka och ta emot e-post!

Automatiskt

Från cPanel kan du skicka en inställningsfil (Profil) till din mobil via mail till en e-postadress du har tillgång till. Helst en på din mobil men så länge du hittar ett sätt att öppna filen på din mobil så kan du sedan installera profilen.

  1. Gå in i cPanel (se guide) > E-postkonton
    Hitta den e-postadress som du vill konfigurera i din mobil.
    Klicka på Koppla enheter och sedan på Konfigurera E-postklient
  2. Fyll i den e-postadress dit du vill skicka filen och klicka på Send.
  3. Du skall nu få ett mail med en bilaga.

    Observera att du alltså behöver ha en annan fungerande e-postadress på din mobil eller skicka bilagan till en annan enhet och sedan föra över den t.ex. till din enhet via airdrop, dropbox, iCloud eller någon annan metod innan du kan följa detta steg.

    Om du trycker på bilagan i din mobil så kommer du komma till Installera Profil där du först får klicka Installera uppe till höger och sedan bekräfta med mobilens pinkod och därefter ange e-postadressens lösenord och sedan återigen välja Installera men denna gången längst ner på skärmen. E-postkontot skall därefter vara tillgängligt på din enhet i appen Mail.

Felsökning

Om du inte kan skicka e-post ändå

Då kan inställningarna för utgående server ha ändrats eller blivit felaktiga och vi har en guide här om hur du löser detta problem.

Hjälpte den här guiden dig?

Relaterade guider