1. Hem
  2. Avtal & fakturering
  3. Hur överlåter jag en .se- eller .nu-domän?

Hur överlåter jag en .se- eller .nu-domän?

Det går endast att göra en överlåtelse på detta sätt om både nuvarande och ny ägare har svenska adresser på sina kundkonton.

Om endera kundkonto har en adress utanför Sverige behöver överlåtelsen göras med den blankett som du hittar längst ner på denna sida.

För att genomföra ett ägarbyte på en .se- eller .nu-domän använder du vårt överlåtelseverktyg inne på Kundavdelningen. Det behöver göras lite saker av både den nuvarande och den nya ägaren för att överlåtelsen ska gå igenom.

Du kan endast överlåta domäner som vi är registrar för. Om de ligger hos en annan registrar behöver du antingen genomföra överlåtelsen hos den leverantören, eller flytta domänen till oss innan överlåtelsen görs.

Nuvarande ägare

För att komma igång med överlåtelsen behöver den nuvarande ägaren först logga in på Kundavdelningen.

Gå därefter in på Konto -> Överlåtelser i menyn ute till vänster.

Du kommer nu till en sida där de domäner som går att överlåta åtfinns överst. I den nedre tabellen kommer domäner som just nu inte går att överlåta finnas listade. Leta upp domänen du vill överlåta i den övre tabellen och klicka på knappen Byt ägare längst ut till höger på raden för domänen.

Fyll i kundnummer samt person- eller organisationsnummer för den nya ägaren.

Om den nya ägaren saknar kundkonto hos oss kan ett nytt registreras via den här länken.

Klicka sedan på knappen Påbörja överlåtelse.

Ett mail kommer nu skickas ut till den e-postadress som står i domänens whois-information. I mailet finns en länk – Verifiera överlåtelse – som behöver bli klickad på för att godkänna överlåtelsen. Du måste vara inloggad på det kundkonto hos oss där domänen är upplagd just nu för att kunna bekräfta överlåtelsen.

När du klickat på länken (och loggat in på Kundavdelningen om du inte fortfarande är inloggad) får du acceptera att överlåtelsen ska göras.

Dubbelkolla så det står rätt domännamn samt rätt kundnummer (istället för XXXX i exemplet på bilden ovan). Klicka sedan på Acceptera överlåtelsen.

Den nuvarande ägaren har nu genomfört sin del av överlåtelseprocessen.

Ny ägare

Man kan inte vara inloggad på två olika kundkonton samtidigt i samma webbläsare, så om den nuvarande och den nya ägaren befinner sig vid samma dator behöver olika webbläsare användas om inte den nuvarande ägaren loggar ut efter att ha fullföljt sin del. Det kan även fungera med ett inkognito- eller privat fönster.

Ett mail skickas nu ut till den nya ägaren på liknande sätt som till nuvarande ägare (enligt ovan). I mailet finns en länk – Verifiera överlåtelse – som måste bli klickad på för att överlåtelsen ska komma vidare.

Efter den nya ägaren klickat på länken i mailet (efter eventuell inloggning in på Kundavdelningen) fås följande sida fram:

Kontrollera att rätt domän nämns på sidan, kryssa för att registrarvillkoren och klicka därefter på Acceptera överlåtelsen.

Vad händer nu?

Överlåtelsen köas nu upp hos oss och kommer granskas snarast möjligt.

Ett bekräftelsemail kommer skickas ut till både den föregående ägaren och den nya ägaren med besked om att överlåtelsen är klar, alternativt med information om varför den inte godkänts.

I de flesta fall godkänns överlåtelserna, men i de fall de nekas kan det bero på att:

  • Den föregående (alltså fortfarande nuvarande) ägaren är ett företag som nyss gått i konkurs, eller;
  • Domänen flyttats från oss efter alla godkännanden lämnats.

Det kan också bero på någon annan faktor, vilken vi kommer informera om.

Hjälpte den här guiden dig?

Relaterade guider

Behöver du mer hjälp?
Kan du inte hitta lösningen på ditt problem? Då kan du kontakta oss via e-post, chatt och telefon!
Kontakta oss